خلاصة:
شماری از مستشرقان و تعدادی از اندیشمندان مسلمان مصرّانه بر این باورند که میراث حکمی و کلامی ابن رشد در جهان اسلام و از جمله ایران، وارد نشد و حکیمان و متکلمان مسلمان، التفاتی به نوشتههای او نکردند. توجیهاتی مانند نبود نسخههای آثار ابن رشد یا نداشتن شاگردان وفاداری به وی نیز بر این باور ارائه شده است. نوشتار حاضر میکوشد هم گزارشی از جبهه مقابل با این باور ارائه دهد و هم نادرستی پندار بیتوجهی اندیشمندان جهان اسلام و به ویژه ایرانیان به میراث ابن رشد را نشان دهد. برای نیل به این منظور به نوشتههای متعددی از حکیمان و متکلمان شرق عالم اسلام تمسک میشود که در آنها صریحا از ابن رشد و یا نوشتههای او نام میبرند و گاه به نقد مینشینند. همچنین در این نوشتار به بسیاری از مسایلی اشاره میشود که متکلمان و فیلسوفان مسلمان در نوشتههای ابن رشد دنبال کردند. سرانجام نیز محتملترین وجه برای کم توجهی حکیمان مسلمان به نوشتههای ابن رشد ذکر خواهد شد.
A number of Orientalists and a number of Muslim thinkers believe that IbnRushd'sphilosophical and theological books did not enter the Islamic world, including Iran, and that Muslim philosophers and theologians did not pay attention to her books. Reasons such as the absence of Ibn Rushd's books or the lack of loyal students to him have also been presented for this belief. The present article both presents a report from the opposite point of view and shows that Muslim philosophers and theologians have always paid attention to Ibn Rushd's books.To achieve this goal, first Muslim thinkers are introduced who have paid attention to Ibn Rushd's philosophical and theological books in different centuries. In the next stage, I will criticize the reasons that say that Muslim philosophers and theologians did not pay attention to Ibn Rushd's philosophical and theological books. Finally, I show that if Ibn Rushd's books were sometimes ignored, it was because he was not considered an important philosopher.