خلاصة:
شیوع ویروس کرونا باعث ایجاد اضطراب گستردهای در بین مردم شده بود از این رو، شناسایی عوامل محافظتی به منظور تدوین مداخلههای مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف رابطه اضطراب کرونا وسرمایه های روانشناختی و معنویت انجام شد. از بین والدین دانش آموزان دختر متوسطه اول، تعداد 100نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و به پرسشنامههای سرمایههای روانشناختی مک گی، پرسشنامه اضطراب کرونای علی پور و پرسشنامه معنویت پارسیان پاسخ دادند. نتایج ضرایب همبستگی نشان داد که سرمایههای روانشناختی و معنویت با اضطراب کرونا رابطه منفی معنادار داشتند با توجه به نقش محافظتی سرمایههای روانشناختی در کاهش اضطراب کرونا ضروری است در برنامه ریزی های نظام آموزشی و بهداشت روان در جهت کاهش اضطراب به نقش سرمایههای روانشناختی توجه ویژه شود.
The outbreak of coronavirus has caused widespread anxiety among the population, so it is important to identify protective factors in order to develop appropriate interventions. The aim of this study was to investigate the relationship between coronary anxiety and psychological capital and spirituality. Among the parents of female junior high school students, 100 100 were selected by available sampling method and answered the McGee Psychological Capital Questionnaire, the Alipour Corona Anxiety Questionnaire and the Parsian Spirituality Questionnaire. The results of correlation coefficients showed that psychological capital and spirituality had a significant negative relationship with coronary anxiety. Due to the protective role of psychological capital in reducing coronary anxiety, it is necessary to pay special attention to the role of psychological capital in educational and mental health planning .
ملخص الجهاز:
سرمايه روانشناختي مجموعه اي از منابع و سرمايه هاي دروني است که معمولا ارزيابي مثبت فرد از شرايط و احتمال دست يابي به موفقيت بر اساس اين منابع را بازنمايي ميکند، اولين بار اين مفهوم د ر حوزه روانشناسي و رفتار سازماني معرفي شد و متشکل از چهار منبع روانشناختي مثبت ، خودکارآمدي خوش بيني تاب آوري اميدواري است (لوتانز و 9 1 Cheng & Williamson 2Nishiura 3 Al-Rabiaah 4Brooks 5wang 6Fardin 7Bajema 8Santisi 9 Luthans 2 همکاران ، ٢٠٠٧).
1Zhou 2Ding 3Demir 4 Bandura &Freeman 5Zimmerman & Kitsantas 6 Jackie 7 Cheng & Chan 8Jobin 9 Imbs & Mejean 3 پژوهش توکويلر و دارديک ١(٢٠١٨) نشان دادند که دانشجوياني که اضطراب و افسردگي قابل توجهي را گزارش کردند، داراي سطوح پايين تر خوش بيني و سطوح بالاتر بدبيني بودند.
1Tuckwiller& Dardick 2 Fischer & Cripe & Rand KL 3 Aguirre& Camacho &Moreno-Jimenez 4.
1 Snyder 2 Ryan & Deci 3 Argyle 4 Carver &Scheier 10 با توجه به يافته هاي پژوهش حاضر در زمينه رابطه معني دار سرمايه هاي روانشناختي و معنويت با ميزان اضطراب کرونا در والدين دانش آموزان ، و با توجه به شيوع بيماري کرونا و افزايش اضطراب کرونا، به نظر ميرسد پژوهش هاي آزمايشي ميتوانند مقدمات را براي بهره گيري ازکاربست اين سازه هاي روانشناختي براي کاهش اضطراب افراد را فراهم کند.