خلاصة:
یکی از حیاتیترین و ضروریترین ارکان برای بقای یک سازمان، مولد بودن و بهرهوری بالاست، در این راستا طراحی و اجرای آموزش های مهارتی مناسب و جذب نیروی انسانی علاقه مند و مستعد برای پیش برد اهداف سازمان از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. برای دستیابی به اهداف پژوهش لازم است تا عوامل تأثیرگذار بر توان مهارتی مانند آموزش، آمادگی جسمانی، شخصیت، هوش و استعداد و انگیزش را مورد بررسی قرار دهیم تا بتوان با ریشه یابی مطلوب، راهکارهای مناسب برای افزایش توان مهارتی دانشجویان رسته انتظامی را ب ه دست آورد. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و روش پژوهش توصیفی است. جامعه آماری، دانشجویان مقطع کارشناسی 1389 می باشند. گردآوری داده ها از طریق پرسشنامه انجام شد و از طریق آمار توصیفی مورد - 9 سال تحصیلی 0 تحلیل قرار گرفته که نتایج آن عبارتند از: فرضیه هوش و استعداد در اولویت اول وآمادگی جسمانی در اولویت آخر قرار دارد. از نظر دانشجویان پیوسته، فرضیه شخصیت بیشترین فراوانی و آموزش با کمترین فراوانی و از نظردانشجویان ناپیوسته، فرضیه آموزش بیشترین فراوانی و شخصیت کمترین فراوانی را به خود اختصاص داده در اینجا 0.05 ) شده است، فرضیه صفر ) α کمتر از سطح خطای (sig) است. با توجه به اینکه سطح معنی داری رد و با توجه به مثبت بودن هر دو کران بالا و پایین، با اطمینان 95 درصد تأثیر فرضیه های فوق بر توان مهارتی دانشجویان مذکور زیاد و یا بالاتر برآورد شده است.
One of the most vital and necessary bases for an organization’s existence is to be generative and productive. In this regard, planning and conducting appropriate skill training and recruiting interested and determined human resource are of great importance for advancing the goals of the organization. To achieve the goals of the research it is necessary to address the effective factors on skill capability such as training, physical fitness, personality, intelligence, aptitude, and motivation so that by desired stemming we could achieve appropriate strategies to increase the students’ skill capabilities in disciplinary field. The present study is of an implicational type and descriptive method. The statistical population includes the students in bachelor degree in the academic year of 2010 – 2011. The data collection was through the questionnaire and the obtained data were analyzed by descriptive statistics. The results are as follows: the hypotheses of intelligence and aptitude were on the first priority and physical fitness was on the last priority. Based on the associated students’ ideas, the hypothesis of personality had the highest frequency and the hypothesis of training had the lowest frequency. Based on the non-associated students’ ideas, the hypothesis of training had the highest frequency and the hypothesis of personality had the lowest frequency. Given that the significance level (Sig.) is less than the alpha level (here 0.05), the null hypothesis is rejected and since both the lower and upper bounds are positive, with 95% of confidence the impact of these assumptions on students’ skill capability are estimated as high or higher.