خلاصة:
همدلی، متغیری تاثیرگذار در کیفیت روابط بین فردی است که مولفه های شناختی، هیجانی و رفتاری ویژه خود را دارد. هدف این پژوهش، تعیین رابطه همدلی و مولفه های آن با پایبندی مذهبی است. پژوهش پیش رو، توصیفی و از نوع همبستگی و علی مقایسه ای است. بدین منظور، از میان دانشجویان مرتبط با اداره مشاوره نهاد مقام معظم رهبری حفظه الله در دانشگاه ها (جامعه آماری پژوهش) با استفاده از نمونه گیری تصادفی، تعداد 400 نفر (پسر و دختر) انتخاب شدند. . همه شرکت کنندگان به گویه های پرسش نامه های پایبندی مذهبی جان بزرگی و همدلی (فهرست واکنش های بین فردی) دیویس پاسخ دادند. تحلیل داده ها با استفاده از نسخه بیستم نرم افزار آماری SPSS و کاربرد روش های آماری همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس و آزمونZ نشان داد که میان متغیرهای پایبندی مذهبی و همدلی و زیرمقیاس های آنها (به جز زیرمقیاس های پایبندی مذهبی و خیال) رابطه ای معنادار وجود دارد و نیز نتایج آزمون تحلیل واریانس یک راهه، از معناداری تفاوت نمرات کل پایبندی و زیرمقیاس های خیال، نگرانی همدلانه و دیدگاه پذیری، و نمرات کل و زیرمقیاس های پایبندی و ناپایبندی مذهبی بین دو گروه دانشجویان دختر و پسر حکایت دارد. ضمن اینکه وضعیت اقتصادی، برخلاف وضعیت تاهل، می تواند نقشی تعدیل کننده ایفا کند.
ان التعاطف یعد متغیرا فاعلا فی کیفیه العلاقات بین الافراد، ویتمتع بمکونات معرفیه، وعاطفیه، وسلوکیه خاصه بذاته ، والهدف الذی تتبعه هذه المقاله هو الصله بین التعاطف ومکوناته وبین الالتزام الدینی . اما المنهج المعتمد علیها فی هذه المقاله، فهو المنهج الوصفی من نوع الترابط والمنهج العلی -المقارن ، ویتمثل المجتمع الاحصايی لهذا البحث فی 400 طالبا وطالبه من الطلاب المنتمین الی اداره الاستشاره لممثلیه قايد الثوره الاسلامیه (دام ظله الوارف ) فی الجامعات ، حیث تم اختیارهم علی اساس اخذ العینات بشکل عشوايی ، واجابوا عن اسيله استبانه الالتزام الدینی لجان بزرجی واستبانه التعاطف (قايمه ردود الفعل بین الافراد) لدیفیز.
حیث تشیر نتايج تحلیل البیانات من خلال استخدام الاصدار العشرین لبرنامج SPSS (برنامج تحلیل الاحصايیات الاجتماعیه) وبعض المناهج الاحصايیه کمعامل الارتباط لبیرسون وتحلیل التباین واختبار Z (قیمه Z المحسوبه)، الی ان هناک صله ملحوظه وذات معنی بین متغیرات الالتزام الدینی والتعاطف والمقاییس الفرعیه لهما (بغض النظر عن المقاییس الفرعیه للالتزام الدینی والخیال )، کما تدل النتايج المتحصله من تحلیل التباین الاحادی علی ان هناک اختلاف ملحوظ بین المجموعتین من الطلاب البنات والبنین من حیث جمع العلامات للالتزام الدینی والمقاییس الفرعیه للخیال ، والقلق تعاطفا وقبول رویه الاخرین ، وبین جمع علامات المقاییس الفرعیه للالتزام الدینی وعدم الالتزام الدینی ، ناهیک عن الدور الذی یمکن ان یلعبه الاوضاع
الاقتصادیه فی توازن هذه الصله علی خلاف الحاله الاجتماعیه.
Empathy is an effective variable in the quality of interpersonal relationships which has its own special cognitive, emotional and behavioral components. This study seeks to determine the relationship of empathy and its components and religious. The present study is descriptive, correlational and causal-comparative. To this end, from among the students related to the counseling office of the supreme leader at universities (statistical population), 400 participants (male and female) were selected using random sampling. All participants responded to the questionnaire of Janbozorgys religious and Daviss empathy (list of individual reactions). Using the twentieth edition of SPSS software, Pearson correlation, variance analysis and Z test, the analysis of data showed that there is a significant relationship between religious and empathy variables and their subscales (except subscales of religious and imagination). Besides, one-way ANOVA test results indicated that there is a significant difference in the total scores of and subscales of imagination, empathic concern and open mindedness, and total scores and subscales of compliance and non-compliance between male and female. Moreover, economic status, unlike marital status, can play a moderating role in this regard.
ملخص الجهاز:
رابطه پايبندي مذهبي با همدلي درميان دانشجويان دختر و پسر؛ با توجه به وضعيت اقتصادي و تاهل The Relationship between Religious Adherence and Empathy in Male and Female Students, Based on Economic and Marital Status ✍ محمدصادق آقاجاني / دانشجوي دکتري روان شناسي ، جامعه المصطفي العالميه ✍ Mohammad Sadegh Agha Jani / Corresponding Author, PhD student of psychology, MIU.
تحليـل داده هـا بـا اسـتفاده از نسـخۀ بيستم نرم افزار آمـاري SPSS و کـاربرد روش هـاي آمـاري همبســتگي پيرســون ، تحليــل واريــانس و آزمون Z نشان داد کـه ميـان متغيرهـاي پايبنـدي مذهبي و همدلي و زيرمقيـاس هـاي آنهـا (بـه جـز زيرمقياس هاي پايبندي مذهبي و خيـال ) رابطـه اي معنــادار وجــود دارد و نيــز نتــايج آزمــون تحليــل واريانس يک راهه ، از معناداري تفاوت نمـرات کـل پايبندي و زيرمقياس هاي خيال ، نگراني همدلانه و ديـدگاه پـذيري ، و نمـرات کـل و زيرمقيـاس هـاي پايبنــدي و ناپايبنــدي مــذهبي بــين دو گــروه دانشجويان دختر و پسر حکايت دارد.
اين پژوهش در پي مطالعات انجام شده دربارة نقش دين و ديـن داري در ويژگـي هـاي رواني ـ اجتماعي افراد شکل گرفته و هدف آن کشف رابطه پايبندي مـذهبي و همـدلي و نيز بررسي نقش تعديل کننده جنسيت ، وضعيت اقتصادي و تأهل در رابطـه ايـن دو متغيـر است .
جدول ٤ـ نتايج آزمون z فيشر در مورد مقايسه تفاوت همبستگي همدلي با نمره کل پايبندي مذهبي با توجه به وضعيت اقتصادي و تأهل (رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر با هدف تعيين رابطه پايبندي مذهبي و همدلي و نقش جنسيت در هر يک از اين متغيرها انجام شده است .
Kendler KS, Liu XQ, Gardner CO, McCullough ME, Larson D, Prescott CA.