خلاصة:
زمینه و هدف: امروزه با پیشرفت فناوری و پیچیده شدن کارها، مسئولیت اجتماعی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است، مسئولیت اجتماعی در کلانتریها به عنوان یکی از مهمترین وظایف ذاتی برای انجام مأموریتها و ارائه خدمات انتظامی بهشمار میروند که این امر زمینه این مطالعه را تبیین و در ادامه با هدف شناسایی مؤلفههای مسئولیت اجتماعی و تأثیر آن بر کیفیت ارائه خدمات انتظامی، پژوهش ادامه خواهد یافت. روششناسی: این مطالعه به روش، توصیفی– پیمایشی و برای انجام محاسبات آن از نرمافزار Spss استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کارکنان سرکلانتری سوم شهر تهران تشکیل و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی، تعداد 99 نفر از آنها مورد سنجش و آزمون قرار گرفتند که برای جمعآوری دادهها و اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. یافتهها: مطالعه نشان داد سنجش پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ 925/0 و روایی آن، با تأیید سوالات توسط استادان صاحبنظر مورد تأیید و پس از تحلیل در سطح اطمینان 99%، رابطه معنیداری بین برخی از مؤلفههای مسئولیت اجتماعی و کیفیت ارائه خدمات انتظامی وجود دارد و در میان مؤلفههای بررسی شده، کارهای مراجعین بیشترین و مسئولیت اخلاقی کمترین تأثیر را داشتند. تأثیر مؤلفههای مسئولیت اجتماعی بر کیفیت ارائه خدمات انتظامی بدان معنا است که بر اساس تغییر در مؤلفههای مسئولیت اجتماعی، به خوبی میتوان تغییر در میزان کیفیت ارائه خدمات انتظامی را سنجید. نتیجهگیری: نتایج حاصل نشان داد که مؤلفههای مسئولیت اجتماعی، بر کیفیت ارائه خدمات انتظامی تأثیر مثبت و معناداری دارند و بهعبارتی دیگر، سازمان پلیس هر اندازه که به مسئولیت اجتماعی خویش اهمیت بدهد، بهطور مستقیم بر کیفیت ارائه خدمات انتظامی تأثیر میگذارد.
Background and Aim: Today, with the advancement of technology and the complexity of tasks, social responsibility has been considered more and more. Social responsibility in police stations is considered as one of the most important intrinsic duties to perform missions and provide law enforcement services. The research will continue with the aim of identifying the components of social responsibility and its impact on the quality of law enforcement services. Methodology: This study is a descriptive-survey method and Spss software has been used to perform its calculations. The statistical population of the present study consisted of the staff of the third police station in Tehran and using random sampling method, 99 of them were measured and tested. A questionnaire was used to collect data and information. Results: The study showed that the reliability of the questionnaire was measured with Cronbach's alpha coefficient of 0.925 and its validity was confirmed by questions approved by experts and after analysis at 99% confidence level, a significant relationship between some components of social responsibility and quality of law enforcement services. There is and among the components studied, the actions of the clients had the most impact and the moral responsibility had the least impact. The effect of social responsibility components on the quality of law enforcement services means that based on the change in social responsibility components, it is well possible to measure the change in the quality of law enforcement services. Conclusion: The results showed that the components of social responsibility have a positive and significant effect on the quality of law enforcement services and in other words, the police organization, no matter how much it cares about its social responsibility, directly affects the quality of law enforcement services.
ملخص الجهاز:
يافته ها: مطالعه نشان داد سنجش پايايي پرسش نامه با ضريب آلفاي کرونباخ ٠/٩٢٥ و روايي آن، با تأييد سوالات توسط استادان صاحب نظر مورد تأييد و پس از تحليل در سطح اطمينان ٩٩%، رابطه معنيداري بين برخي از مؤلفه هاي مسئوليت اجتماعي و کيفيت ارائه خدمات انتظامي وجود دارد و در ميان مؤلفه هاي بررسي شده، کارهاي مراجعين بيشترين و مسئوليت اخلاقي کمترين تأثير را داشتند.
چه بسا عدم توجه به کيفيت ارائه آن، موجبات بروز مسائل و ناهنجاريهايي را در جامعه رقم زده و نظم و امنيت عمومي را دچار اختلال و تزلزل کند؛ بنابراين ضرورت دارد تا کلانتريهاي ناجا بيش از پيش به اين مقوله اهميت داده تا با تغيير رويکرد از ديدگاههاي گذشته و ايجاد نگرش جديد در مؤلفه هاي مهم مسئوليت اجتماعي سازمان به منظور ارتقاي کيفيت خدمات انتظامي به مردم، پيشرو بوده تا در ايجاد نظم و ارتقاي امنيت عمومي مثمر ثمر باشد.
همانگونه که نتايج اين تحقيق نشان ميدهد در سطح اطمينان ٩٩% رابطه خطاي معنيداري بين برخي از مؤلفه هاي مسئوليت اجتماعي و کيفيت ارائه خدمات انتظامي وجود دارد.
The meaning of corporate social reaponsibility: the vision of four nations, Journal of business ethics, vol.
Daphne and Clarke-Hill, Colin (2009), "Commericial property investment companies and corporate social responsibility", Journal of Property investment & Finance, Vol 27, No 5, pp 187 522-533.