خلاصة:
زمینه و هدف: یکی از مهمترین مسائلی که در سطح جامعهی امروزین ایران به عنوان برهم زنندهی نظم اجتماعی قلمداد میگردد، عدم پایبندی جوانان به هنجارهای سنتی حاکم بر جامعه است که از آن به عنوان «کج روی فرهنگی» تعبیر میشود، همچنین اعتماد اجتماعی نیز یکی از مفاهیم مرتبط با نظم اجتماعی است که فقدان آن موجب بروز معضلات و آسیبهای اجتماعی در سطح جامعه میگردد، به عبارت دیگر بین اعتماد اجتماعی با کجروی فرهنگی رابطه تنگاتنگی وجود دارد تا بدانجا که بروز کجروی در بین افراد جامعه به معنای تضعیف اعتماد اجتماعی تفسیر و تعبیر گردیده است، این تحقیق در پی آن بوده که به صورت تجربی این مقوله را بررسی نماید.
روششناسی: این تحقیق با استفاده از روش پیمایشی و با ابزار پرسشنامه انجام گرفته است، جامعه آماری تحقیق را 6000 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان تشکیل میدهند که حجم نمونه 361 نفر در نظر گرفته شد. برای آزمون فرضیات از آزمون های تی مستقل، تحلیل واریانس و ضریب همبستگی پیرسون و برای آزمون مدل تحقیق از رگرسیون استفاده شده است.
یافتهها و نتایج: میزان اعتماد اجتماعی در بین دانشجویان مورد مطالعه به میزان؛ 85/3 از 5 بدست آمد که این رقم مبین میزان اعتماد اجتماعی بالا در بین جامعه تحقیق میباشد. همچنین میزان کجروی فرهنگی نیز در بین دانشجویان 9/1 از 5 بوده است که این رقم چندان قابل اغماض نمیباشد. نتایج آزمون فرضیههای تحقیق نشان داد؛ فرضیه اصلی پژوهش مبنی بر وجود رابطه بین اعتماد و کج روی فرهنگی تأیید شده است که با توجه به نوع رابطه معکوس بین دو متغیر میتوان اینگونه استنباط نمود که با افزایش در میزان اعتماد اجتماعی دانشجویان، میزان کجروی فرهنگی آنان کاهش مییابد و کاهش اعتماد اجتماعی نیز موجبات افزایش کجرویهای فرهنگی دانشجویان را رقم خواهد زد.
Background and objectives: One of the most important t issues which is regarded as disrupting scial order in the modern Iran is the fact that adolescents do not comply with traditional norms governing the society which is also called "cultural deviance". Ass well, social trust is a notion related to social order, lack of which, will engender in the emergence of social ills and crises across the community. In other words, for social scientists, there is a close relationship between social trust and cultural deviance in so much as the emergence of deviance among people in the society denotes weakening of social trust. This article seeks to address this issue empirically. Methodology: This research was a survey and performed by questionnaires. The statistical population of this study consisted of 6000 students at Islamic Azad University at Gorgan Unit. The sample size was considered 361 people. To test hypotheses, Independent T tests, variance analysis and Pearson correlation coefficient and to test the research model regression analysis were used. Findings: The extent of social trust among students studied was 3.85 out of 5. This figure suggests level of high social trust among the research population, As well, level of cultural deviance among students was 1.9 out of 5. Results of research hypotheses indicated that the main research hypothesis stating the existence of relationship between trust and cultural deviance was confirmed. Here, given the kind of reverse relationship between the two variables, one can infer that an increase in the level of social trust, level of their cultural deviance will fall and reduced social trust will increase their cultural deviance.
ملخص الجهاز:
بررسي رابطه اعتماد اجتماعي با ميزان کج روي فرهنگي تاريخ دريافت : ١٣٩٥/٠٥/١٠ تاريخ پذيرش : ١٣٩٥/١١/٢٢ 3 محمد اسديفرد،١ حسن رضا قيطاسي،٢ رضا علي محسني از صفحه ٢٤٨ تا ٢٢٣ چکيده زمينه و هدف : يکي از مهم ترين مسائلي که در سطح جامعه ي امروزين ايران بـه عنـوان بـرهم زننـده ي نظـم اجتمـاعي قلمداد ميگردد، عدم پايبندي جوانان به هنجارهاي سنتي حاکم بر جامعه است که از آن به عنوان «کـج روي فرهنگـي» تعبير ميشود، همچنين اعتماد اجتماعي نيز يکي از مفاهيم مرتبط با نظم اجتمـاعي اسـت کـه فقـدان آن موجـب بـروز معضلات و آسيب هاي اجتماعي در سطح جامعه ميگردد، به عبارت ديگر بين اعتمـاد اجتمـاعي بـا کجـروي فرهنگـي رابطه تنگاتنگي وجود دارد تا بدانجا که بروز کج روي در بين افراد جامعه به معناي تضعيف اعتمـاد اجتمـاعي تفسـير و تعبير گرديده است ، اين تحقيق در پي آن بوده که به صورت تجربي اين مقوله را بررسي نمايد.
با توجه به اين کـه توسـعه و پيشـرفت جامعـه بدون توجه به مؤلفه هاي اعتماد اجتماعي مفهوم پيدا نميکند اين پژوهش مهم ترين ابعـاد آن را در سه بخش (بين شخصي، تعميم يافته و نهـادي) بـا توجـه بـه دو متغييـر جنسـيت و طبقـه اجتماعي در بين دانشجويان مورد سنجش قرار داده و يافته ها و پيشنهادات کاربردي آن کمـک به سزايي در شناسايي و حل مشکلات ناهنجاريهاي ارتباطي و آسيب هاي فرهنگي قشر جوان جامعه خواهد نمود لذا سئوال اصلي تحقيق اين است که چه رابطه اي بين ابعاد اعتماد اجتماعي و کج روي فرهنگي در بين دانشجويان وجود دارد؟ بيان مساله کج روي فرهنگي پديده اي اجتماعي و داراي بستر اجتماعي است که تبيين آن مسـتلزم بررسـي محيط و ساختار اجتماعي ميباشد، از اين رو نحوه عملکرد نهادها و کنش گـران اجتمـاعي بـه عنوان شکل دهندگان رفتارها و هنجارهاي افراد يکي از راه هاي شناخت منشأ اين مسئله بغرنج اجتماعي ميباشد، وجود مناسبات و پيوندهاي صحيح اجتماعي مبتني بـر اعتمـاد متقابـل بـين افراد جامعه و حاکم بودن ارزش هاي فرهنگي – اجتماعي بر اين روابط ميتواند عاملي جهـت پايبنـدي و التـزام افـراد بــه هنجارهـاي سـنتي و رســمي جامعـه بــه شـمار آيــد.