خلاصة:
هدف این پژوهش، بررسی تجربی مراحل تحول ایمان به خدا در کودکان و نوجوانان بر مبنای پژوهش نظری نوذری (1389) و با روش مقطعی انجام شده است. مولفه های ایمان به خدا در پژوهش حاضر عبارتند از: شناخت خدا، شناخت نظام معنایی، عاطفه ایمانی و التزام ایمانی. داده های پژوهش بر پایه روش بالینی و از طریق مصاحبه انفرادی نیمه ساخت یافته با 198 دانش آموز (دختر و پسر) 7 تا 17 ساله شهر قم-که به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند- گردآوری و توسط پنج کارشناس نمره گذاری شدند. داده ها با روش تحلیل واریانس مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها نشان می دهد که با افزایش سن، سطح ایمان به خدا نیز افزایش و دگرگونی می یابد. همچنین بر پایه نتایج به دست آمده، روند تحول ایمان به خدا در کودکان و نوجوانان دارای مراحل ذیل است: ایمان حسی نامتمایز، ایمان مفهومی آموخته شده، ایمان انتزاعی سطح اول، ایمان انتزاعی کامل.
یرمی هذا البحث الی القیام بدراسه تجریبیه لمراحل تطور الایمان بالله لدی الاطفال والناشيه وذلک وفقا للمنهج
المقطعی واعتمادا علی البحث النظری للسید نوذری (2010).
ان سمات الایمان بالله والتی تم اخذها بعین الاعتبار فی هذا البحث هی: معرفه الله ،معرفه النظام الدلالی،
العاطفه الایمانیه، والالتزام الایمانی. تم الحصول علی البیانات وفقا للمنهج السریری وذلک من خلال اجراء
مقابلات فردیه شبه منظمه مع 198 تلمیذا وتلمیذه من مدینه قم تتراوح اعمارهم بین 7-17 سنه وتم اختیارهم
بشکل عشوايی طبقی وتصنیفهم من قبل خمسه خبراء، والمنهج الذی تم اعتماده فی دراسه البیانات هو منهج
تحلیل التباین . تشیر النتايج الی انه کلما تقدم العمر یتزاید الایمان بالله ویتطور، وانطلاقا من النتايج المتحصله
یمکن تقسیم مراحل تطور الایمان بالله لدی الاطفال والناشيه الی المراحل التالیه:
الایمان الحسی غیر المتمایز، الایمان النظری الذی تم تعلیمه (المکتسب )، الایمان التجریدی غیر المکتمل ،
الایمان التجریدی المکتمل .
The present research aims at an empirical investigation of the stages of evolution in belief in God in children and juveniles based on Nowdharis theoretical research (2012) and was conducted through a cross-sectional method. The components of belief in God in this research are as follows: knowing God, knowing the meaning system, faith emotion and faith commitment. The research data were gathered through clinical method and a semi-constructed individual interview with 198 seven to seventeen years old students (males and females) in Qom selected through random classification, and were scored by five experts. The data were investigated through Analysis of Variance (ANOVA). The findings showed that as ones age increases, his level of belief in God also increases. Besides, based on the obtained results, the course of evolution in belief in God in children and juveniles has the following stages: undifferentiated sense of faith, learned conceptual faith, first-level abstract faith, complete abstract faith.
ملخص الجهاز:
ازاين رو، در اين پژوهش تلاش مي شود با مبنا قرار دادن تقسيم بندي نوذري (١٣٨٩)، مراحل تحول ايمان به خدا در کودکان و نوجوانان (گستره سني ٧ تا ١٧ سالگي ) به صورت تجربي مورد بررسي قرار گيرد.
اما پس از اجراي مصاحبه ها، استخراج داده ها و بر پايه نظر و نمره گـذاري داوران بـر اسـاس دقت در محتوا و سؤال هاي شناخت ايماني مشخص شد که پاسخ هاي اين مؤلفه به گونه اي ارائه شده است که مي توان دو مفهوم مجزا و متفاوت ماهوي شـناخت خـدا و شـناخت نظـام معنـايي مرتبط با خدا را استخراج کرد.
چون فـرض بر اين است که پرسش هاي مربوط به هر مؤلفه بر اساس تعريف مباني نظري مربـوط بـه آن طراحي شده و هر داور به گونه مستقل آزمودني ها را درجه بندي کرده اند، منطقـي اسـت کـه مدل مفهومي مربوط به اين پژوهش ، داراي چهار متغير برونزا (شـناخت خـدا، شـناخت نظـام معنايي، عاطفه ايماني و التزام ايماني ) و ٢٠ نشـانگر (نمـره هـاي پـنج داور در چهـار مؤلفـه ) داشته باشد.
بدين ترتيب ، بر پايه همگوني ميانگين ها در سنين مختلف و نيز اختلاف ميانگين برخي گروه هـاي سني ، به گونه کلي کودکان و نوجوانان مورد مطالعه را مي توان از لحاظ تحول ايمان به خدا بـه چهـار گروه سني : ٧-٨، ٩-١١، ١٢-١٣، و ١٤-١٧ سال تقسيم بندي کرد.