خلاصة:
هنر دوره قاجار با پیشینه هنر صفوی و تأثیر از هنر غرب، ویژگی های منحصر به خود را دارد. در این دوره هم زمان با رونق هنر صنعت فرش، هنرهای ایرانی وارد مرحلهای جدیدی از نقش پردازی شدند که این امر موجب ایجاد تأثیراتی نوین در هنرهای گوناگون از جمله فرش بافی و جلدلاکی شد. هنرهای ایران از مبانی حکمی و فرهنگ مشترکی به وجود آمدهاند که این مبانی در طراحی نقوش و شیوه رنگپردازی آن ها تأثیر داشته است. در دوره قاجار بهدلیل ارتباط ایران با غرب و آشنایی با هنر اروپایی، فرش های گوناگون با ویژگی های نو در نقاط مختلف کشور بافته و بسیاری از آن ها نیز به اروپا صادر شد. در این راستا، به دلیل ارتباط هنرها با یکدیگر، هنر جلدلاکی نیز با توجه به ورود مضامین و نقوش جدید به شکوفایی رسید. در این پژوهش روش گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای (اسنادی تاریخی) و میدانی بوده است. جهت تحلیل مطالب، در راستای فهم تاثیرات متقابل هنر فرش و جلدلاکی قاجار بر یکدیگر، از شیوه های تحلیلی تطبیقی استفاده شده است. طبق ارزیابی های صورت گرفته در این پژوهش با توجه به اسناد تاریخی، دسته بندی موضوعی طرح ها و مقایسه نقش ها در دو هنر مذکور زمینه های مشترک مضامین تصویری در انواع نقش های انسانی و غیرانسانی را می توان استنباط نمود
Safavid era is one of the most splendid eras of Persian-Islamic civilization. The artworks of this era are directly influenced from the Shi’ah faith and are set to beautifully demonstrate the coalition of art and religion. Among the many works of this era, this research will focus on the prayer bowls that are ornamented with inscriptional patterns depicting verses of the Holy Quran, hadiths and name of the Prophet, Imam Ali and Fourteenth Innocent Ones. The Holy Quran has unique symbolic features in which these features can be applied on various artworks. In this study, the symbolisms of the Holy Quran applied on the prayer bowls of the Safavid era are studied. This study follows a descriptive and analytic method and seeks to analyze the engraved patterns on the Safavid vessels in terms of aesthetics and content evaluation. Furthermore, the manifestation of the Holy Quran and theological principals are also considered. In these bowls, not only are the verses of the Holy Quran, Hadiths and blessed names are used for the sake of spiritual healing but also they have an ornamental feature and are applied to decorate the bowl.