خلاصة:
یکی از انواع موسیقی شعر، موسیقی درونی است که بیشتر به صورت تکرار آوایی دیده میشود. این نوع موسیقی در کنار قافیه و ردیف علاوه بر این که به هماهنگی آوایی بیت کمک میکند، از نظر معنایی نیز دارای اهمیت است. گویندگان به دلایل مختلفی نظیر تأکید بر یک موضوع، نشان دادن اهمیت آن و جلب نظر مخاطب، به تکرار میگرایند. تکرار دارای انواعی است که با نامهای مختلف در آرایههای لفظی مطرح میشود: واجآرایی، جناس، تکرار هجا، تکرار کلمه، شبکه معنایی، ردالصدر علیالعجز، ردالعجر علیالصدر و ... در این پژوهش با هدف شناخت ویژگیهای آوایی مثنوی مولوی و حدیقه سنایی، به روش توصیفی-تحلیلی این دو اثر را از نظر نحوه تکرارها، مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه رسیدهایم که تکرار کلمه یکی از عناصر مهم در این دو اثر به شمار میرود. تکرار کلمه در مثنوی هدفمندانهتر بوده و به انسجام معنایی و روابط طولی ابیات کمک کرده است. انواع دیگر تکرار از جمله: تکرار در آغاز ابیات متوالی، تکرار از ابتدای مصراعها، واجآرایی، شبکه معنایی، تکرار هجا، تکرار مصوت نیز در مثنوی مولوی و حدیقه سنایی دیده میشود اما در هر دو اثر به شیوهای هنرمندانه بدون گرایش به تکلف ایجاد شده است.
One of the types of poetry music is internal music, which is more often seen as a repetitive phonetic. This type of music, along with rhymes and rows, is also semantically important in addition to helping to coordinate the phonetic verses. Scholars repeat for a variety of reasons, such as focusing on an issue, showing its importance, and attracting audience feedback. Repetition has a variety of names that are arranged in verbal arrays: phonemes, puns, syllable repetition, word repetition, semantic network, Rad Alsdr Ala Al-Ajz, Rad Al-Ajar Ala Al-Sadr etc. In this study, with the aim of identifying the phonetic properties of Rumi’s Masnavi and Sanaei’s Hadighat, we examine the two effects in terms of the way of repetitions using the descriptive-analytical method, and we conclude that the repetition of the word is one of the important elements in these two works. The repetition of the word in the Masnavi is more purposeful and contributed to the semantic coherence and the longitudinal relations of the verses. Other types of repetitions include Repeating at the beginning of the sequence verses, repetitions from the beginning of hemistich, phonemes, semantic networks, syllable repetition, vowel repetition which also seen in Rumi’s Masnavi and Sanaei’s Hadighat, but in both of these works have been created in an artistic manner without any tricking.