خلاصة:
امید قائ ممقامی (دانشیار مطالعات عربی و خاورمیانه در دانشگاه ایالتی
نیویورک و از پیروان آیین بهائی) در کتاب مواجهات با امام غایب در
اسلام شیعی اثن یعشری متقدم و پیشامدرن به بررسی نسبت کتاب
بصائر الدرجات الکبری فی فضائل آل محمّد با خاتمیت دیانت اسلام
و غیبت و مهدویت امام دوازدهم پرداخته و آن را با این دو آموزه بیگانه
گفته است. این مقاله، به عنوان نخستین مکتوب در بررسی و نقد
دیدگاه های مهدویتی او، بر آن است تا از دو نگاه فکری و رو ششناسانه به
نادرستی دیدگاه او برسد و نشان دهد که کتاب بصائر الدرجات، به خودی
خود،باور نویسنده اش به خاتمیت دیانت اسلام و مهدویت امام دوازدهم
را گویاست.
امیدقاي ممقامی)استاذ مساعد فی الدراسات العربیه والشرق اوسطیه فی جامعه ولایه نیویورک وهو
من اتباع البهايیه( اهتم فی کتاب المواجهات مع الامام الغايب فی الاسلام الشیعی الاثن یعشری
المتقدم والحداثوی بدراسه تقویمیه لکتاب بصاير الدرجات الکبری فی فضايل ال محمد
مع خاتمیه الدین الاسلامی والغیبه و مهدویه الامام الثانی عشر واعتبر انها غریبه مع هاتین
المعلومتین. وتعد هذه المقاله، باعتبارها اول جهد مدون فی دراسه ونقد رواه المهدویه، التی اراد
من خلالها القول بعدم صوابیه تلک الرویه حسب رویتین فکریه ونمطیه ولکی یثبت ان کتاب
بصاير الدرجات، یجسد بحد ذاته،خاتمیه الدین الاسلامی و مهدویه الامام الثانی عشر .
Omid Ghaem Maghami (Associate Professor of Arabic and Middle Eastern Studies at
New York State University and a follower of the Baha'i Faith) in his studies about the
Book Basair al-Darajat has dealt with it and said it is alien to these two teachings. This
article, as the first letter in the study and critique of his Mahdism views, intends to reach
the inaccuracy of his views from both intellectual and methodological points of view and
shows that the book Basair Al-Darjat, in itself, the finality of Islam and the Mahdism of
the Twelfth Imam have been approved .
ملخص الجهاز:
آنچه را که آمد، در نکات هفتگانۀ زیر میتوان دوباره دید: کتاب بصائر الدرجات کتابی «بهطور قطع غیرموعودگرایانه» بوده و در آن هیچ اشارهای به رخداد غیبت دیده نمیشود؛ کمی تعداد روایتهای گویای دوازده تن بودن امامان در کتاب بصائر الدرجات (5 روایت از 1881 روایت)، داستان را «پیچیدهتر و نگرانکنندهتر» کرده است؛ بر پایۀ ویژگیهای یادشده برای کتاب بصائر الدرجات، باید گفت: بیشتر شیعیان دربارۀ امام غایب در دوران حیرت آیندۀ پس از امام یازدهم هیچ نمیدانستند؛ پنج حدیثِ گویای تعداد امامان در کتاب بصائر الدرجات نیز «به این تصور که برای امام دوازدهم غیبتی خواهد بود و او همان مهدی موعود یا قائم است، هیچ اشارهای نمیکنند»؛ Ibid, p.
گذشته از آنچه آمد و از دریچهای روششناسانه به نتیجهگیری کتاب مواجهات با امام غایب دربارۀ نسبت کتاب بصائر الدرجات با پدیدۀ غیبت و مهدویت امام دوازدهم نگریست، باید گفت که نام نویسندۀ آن کتاب در میان سلسلۀ راویان برخی روایتهای گویای دوازدهگانگی امامان و نیز غیبت و مهدویت امام دوازدهم دیده میشود: مرگ بدون شناخت امام: مرگ جاهلی شیخ صدوق از استاد خود، محمّد بن حسن بن احمد بن ولید (ابن ولید قمی)، از «محمّد بن حسن صفار» و سعد بن عبدالله اشعری و عبدالله بن جعفر حمیری از ...
از امام محمّد باقر آورده که اوصیاء پیامبر اسلام از نسل امام حسین بن علی هستند و اگر روزی رسید که کسی از ایشان دیده نشد، شیعیان باید به خداوند پناه برده و سنتی را که دارند، دست گیرند تا زمان فرج؛ 5 شیخ صدوق از استاد خود، ابنولید قمی، از «محمّد بن حسن صفار» از ...