خلاصة:
فضای سایبری دانش آموزان را با اطلاعات و برنامه های متنوعی رو به رو ساخته و تغییرات گوناگونی در عرصه های مختلف زندگی آنان ایجاد کرده است که بدون تردید یکی از حوزه های تاثیر پذیر آن تربیت شهروندی آنان است . لذا هدف اصلی از انجام این پژوهش ارائه راهکارهای ارتقاء تربیت شهروندی دانش آموزان در فضای سایبر است .
پژوهش حاضر با استفاده از روش استنادی- تحلیلی استنتاجی صورت گرفته است . که با توجه به اسناد مولفه های اثر گذار فضای سایبر بر تربیت شهروندی شناسایی و جمع آوری شد. اطلاعات جمع آوری شده با هم مطابقت داده شد و مشابه ها با هم تلفیق شد تا آسیب های فضای سایبر بر تربیت شهروندی مشخص شود. سپس براساس آسیب های فضای سایبر راهکارهای ارتقاء تربیت شهروندی از جمله : وضع قوانین و نظام مند کردن ، باز گذاشتن فضای گفتمان و انتقاد، تدوین برنامه ی درسی با رویکرد تلفیقی و کلی نگری، تقویت هویت دینی، تربیت شهروندی فضیلت گرای ارتباطی و افزایش سواد رسانه ای ارائه شد.
ملخص الجهاز:
آن ها به علت وجود امکانات براي استفاده از اينترنت با فضاي سايبري آشنا شده ، اين فضا جهت گيري هاي شناختي، عاطفي، فرهنگي و عملي آن ها را تحت الشعاع قرار مي دهد که نتيجه آن تأثير روي تمام جوانب زندگي از جمله تربيت شهروندي آنان است .
در پژوهشي با عنوان جامعه خوب به اين نتيجه رسيد که آموزش شهروندي نبايد در برگيرنده نفع فردي باشد بلکه بايد در جهت جست و جوي عدالت اجتماعي باشد، در واقع براي آن که شهرونداني داشته باشيم که در جهت بازسازي و ايجاد تغييرات مطلوب گام بردارند بايد آنان را در تمام ابعاد و با توجه به نيازهاي اجتاعي، ديني، سياسي، قانوني، اقتصادي و فرهنگي جامعه تربيت کرد و با تقويت ديدگاه انتقادي در آنان ، سعي در به چالش کشيدن مسائل و مشکلات جامعه نمود ولي ازآن جا که ممکن است انتقاد افراطي و مدرنيته افراطي، سب نوعي آنارشيسم رفتاري در جامعه گردد، بايد در کنار تقويت قدرت انتقاد از شرايط جامعه به دانش آموزان آموزش داد که با توجه به شرايط جامعه از قوه خلاقيت و ابتکار خود استفاده کرده و نظرات و پيشنهادات سازنده خود را نيز ارائه دهند[٣٣].
Darendorof ارتباط بين متغيرهاي پژوهش (فضاي سايبر و تربيت شهروندي) والتر در نظريه ي پردازش اطلاعات اجتماعي خود به شيوه اي اشاره دارد که طي آن انسان ها به سمت برقراري تعامل با يکديگر هدايت مي شوند و هر ارتباط گري در هر زمينه اي از ارتباط ، خواهان دادوستد شخص و پاداش گرفتن است و به همين دليل ساده ، افراد از ارتباطات رايانه واسط براي برقراري ارتباط استفاده مي کنند.