خلاصة:
گردشگری روستایی در دنیای امروز یکی از بخشهای مهم فعالیتهای اقتصادی محسوب می گردد. این فعالیت مهم اقتصادی از دیدگاههای مختلفی مورد توجه قرار گرفته است . بعضی آن را به عنوان بخشی از بازار گردشگری می شناسند و عده ای نیز آن را سیاستی برای توسعه روستایی قلمداد می کنند. سوال این است که گردشگری روستایی چه نقش و اثری در توسعه روستایی داشته و چه الزاماتی جهت توسعه در مناطق روستایی نیازمند است ؟ در دهه پایانی قرن بیستم بسیاری از برنامه ریزان اجتماعی ـ اقتصادی در کشورهای اروپایی گردشگری را روشی مطمئن با چشم اندازی بسیار روشن برای توسعه روستاها بویژه محرومترین آنها معرفی کرده اند. مطالعات انجام شده در کشورهای فرانسه ، اتریش ، سوییس ، انگلستان ، ایرلند، تایلند و ژاپن نشان می دهد که گردشگری روستایی بسرعت در اقتصاد روستایی رشد کرده و مکمل فعالیتهای کشاورزی شده است . ماهیت صنعت گردشگری ایجاد اشتغال و درآمد، متنوع سازی اقتصاد، مشارکت اجتماعی و استفاده از منابع محلی است . از آنجا که بخشی از مشکلات عقب ماندگی و توسعه نیافتگی روستایی نیز به فقدان این صنعت برمی گردد، گردشگری روستایی با حل مسائل و مشکلات فوق می تواند به توسعه روستایی کمک نماید این مطالعه بصورت تحلیلی- مروری و بر پایه مطالعات و یافته های بدست آمده توسط سایر محققان انجام شده است . در گام اول بمنظور بررسی اهمیت توجه به کشاورزی و گردشگری کشاورزی با استناد به وضعیت آماری کشاورزی و میزان گردشگری در مناطق روستایی، نسبت به ارائه مزیت های گردشگری کشاورزی اقدام شده است . در قدم بعدی تجارب کشورهای پیشرو در گردشگری کشاورزی مورد توجه قرار گرفته و در گام نهایی ضمن بهره مندی از الگوها و یافته های ارائه شده توسط محققان و مشاهدات یدانی، نسبت به ارائه پیشنهادات کاربردی اقدام شده است . . نتایج مطالعه نشان می دهد جهت توسعه گردشگری مزرعه باید زمینه هایی همچون تبلیغات و اطلاع رسانی به گردشگران ، بهبود راههای ارتباطی و حمل ونقل ، فراهم آوردن امکانات رفاهی و اقامتگاه در مزرعه و حمایت های دولت و .... تقویت گشته و نیز ورود گردشگران تاثیرهای مثبت و معناداری بر بهبود درآمدروستاییان ، توسعه امکانات بهداشتی عمومی ، گسترش مرکزهای اعتباری و توسعه سکونتگاها و معابر روستاها دارد..
ملخص الجهاز:
گردشگري مزرعه ، توسعه روستايي، معيشت روستايي، گردشگري پايدار مقدمه کشاورزي به عنوان غالب ترين فعاليت مردم در مناطق روستايي محسوب مي شود، بگونه اي که بر اساس آمار منتشر شده مرکز آمار ايران در سال ١٣٩٣، ٧٣ درصد روستائيان بطور مستقيم و غير مستقيم با بخش کشاورزي ارتباط دارند و عمده درآمد آنها از اين بخش تامين مي شود.
نتايج تحقيق عنوان پژوهشگر بنابراين با فراهم نمودن زيرساخت هاي گردشگري مزرعه از جمله آموزش وفرهنگ سازي به اهدافي از جمله گسترش بهره برداري مزرعه ، نوآوري در نقدينه سازي و کسب درآمد مازاد ، افزايش مصرف کنندگان جديد محصولات کشاورزي ، افزايش آگاهي پيرامون محصولات کشاورزي محلي ، درک و توجه بيشتر به اهميت نگهداري زمين هاي مورد استفاده ، کسب درآمد براي اعضاي خانوار کشاورز و ديگر کساني که درمزرعه کار نمي کنند بررسي تاثير گردشگري پگاه ياوري فر، فرزانه ، تشويق کشاورزان به ادامه کشاورزي با وجود آنکه بازارها به طور فزاينده اي کشاورزي در اقتصاد ( حسني(١٣٩٤) رقابتي است ، کمک به احيا و توسعه سنت ها ، هنرها و صنايع محلي ، مطالعه موردي روستاي افزايش واحيا نمادهاي محلي براي جلب توجه بازديدکنندگان ، افزايش پهنه کلاي ساري ) استفاده ازمحصولات و خدمات محلي ، پيشرفت و بهبود فرهنگ ، ارتباط ودرک درون منطقه اي ، نيازمندي به مديريت محيطي سالم براي چشم انداز روستايي ، افزايش و آگاهي و اطلاعات پيرامون کشاورزي ، تدارک فرصت براي مديريت بحران هاي اقتصادي در زمينه کشاورزي و افزايش پايداري در طولاني مدت براي تجارت کشاورزي دست يافت .