خلاصة:
حکومت زندیه یکی از حکومتهای کم دوام تاریخ ایران به شمار میآید. این حکومت نمونهی بارز حکومتهای فرهنگی تاریخ ایران بهشمار میرفت. در این میان باید چنین بیان کرد که این حکومت حاکمان قدرتمندی چه از نظر فرهنگی و چه سیاسی را در خود جای داده بود. از مهمترین حاکمان این سلسله لطفعلیخان زند بود که توانست دلاوری خود را در عرصة حکومتی به پایة اثبات برساند و در همین راستا حاکمیت خود را در بین دیگر رقبای حکومتی تثبیت کرد و در سال ۱۲۰۳ق. بر تخت سلطنت جلوس پیدا کرد. لطفعلیخان مردی شجاع و نترس بود. این حاکم بعد از پدرش، جعفرخان توانست قدرت از دست رفتهی زندیه را در شیراز (مرکز حکومت زندیه) حیاتی دوباره بخشد. بهخاطر صمیمیتی که در بین مردم شیراز پیدا کرده بود، توانست نظر مردم شیراز را به خود جلب کند، الته این صمیمیت را تا حدودی مدیون حاجی ابراهیم کلانتر بود.
لطفعلیخان بعد از همهی جنگها و درگیریهایی که در شهرهای متفاوت به خصوص شیراز انجام داده بود، راه به جایی نبرد و به سمت شهر بم متواری شد. لطفعلیخان توسط حاکم این شهر محاصره گردید و اسیر شد، لذا بعد ازاسارت به تهران نزد آقا محمدخان قاجار فرستاده شد و پس از آن نیز به قتل رسید. با مرگ وی حکومت زندیه خاتمه یافت.
ملخص الجهاز:
پژوهش حاضر با توجه به اهمیت پرورش خلاقیت در دوران کودکی و نقش عمده ی عوامل تاثیر گذار نظام آموزشی بر رشد خلاقیت و به ویژه حساسیت دوره پیش دبستانی در نظام تعلیم و تربیت دانش آموزان، می خواهیم بدانیم چنانچه دانش آموزان دوره ی پیش دبستانی را بگذرانند آیا این دوره تاثیری بر روند رشد خلاقیت در دانش آموزان تحت تعلیم در چهار مولفه اصالت، انعطاف، بسط، سیالی خواهد گذارد یا نه؟ بدین جهت مطالعه ی حاضر در پاسخگویی برای این سوال است: که آیا دوره ی پیش دبستانی به رشد خلاقیت دانش آموزان کلاس اول موثر است؟ ادبیات پژوهش در دنیای پیچیده کنونی که شاهد رقابت های بسیار فشرده جوامع مختلف برای دستیابی به جدیدترین تکنولوژی ها و منابع قدرت هستیم، افراد خلاق و با استعداد و صاحبان اندیشه نو و تفکر واگرا به مثابه گران بها ترین سرمایه ها از جایگاه بسیار والا و ارزشمندی برخوردار هستندو امروزه جامعه ما، بیش از هر زمان دیگری به افراد هوشمند و خلاق نیاز دارد هر چه قدر جهانی که در آن زندگی می کنیم پیچیده تر میشود نیاز به شناسایی و پرورش ذهن های خلاق و آفریننده بیشتر و شدید تر می گردد به همین دلیل در شرایط کنونی مساله خلاقیت از مهم ترین مسائل در قلمرو تعلیم و تربیت است در واقع آینده متعلق به کسانی است که بهتر از دیگران فکر میکنند، بهتر از دیگران عمل میکنند، و بهتر از دیگران می فهمند و دارای روحیه تحقیق و کاوشگری میباشند و هر پدیده ای را با دید کنجکاوانه مینگرند و آن را بررسی می کنند و هرگز از پژوهش و تحقیق و راه دشوار و خسته کننده آن مایوس نمی شوند اهمیت این مساله زمانی نمایان می شود که به منظور نهایی تعلیم و تربیت توجه کنیم هدف نهایی تعلیم و تربیت این است که شخص را را برای تفکری روشن و منطقی و فکری سازنده توانا سازد تا بتواند مشکلات و معضلات زندگی را به نحو مناسب حل نماید و از تجارب دیگران و گذشته استفاده کرده آن ها را سازمان دهد و از نتایج آن برای آینده استفاده کند (کریمی، 1387).