خلاصة:
هدف: مطالعه حاضر با هدف سنجش و مقایسه منبع کنترل بیرونی و درونی در زنان و مردان مبتلا به افسردگی اساسی در شهر تبریز صورت گرفته است.
روش: این پژوهش از نوع همبستگی و مقایسهای است و سعی بر آن بوده است که میزان منبع کنترل بیرونی و درونی در دو گروه زنان و مردان مبتلا به افسردگی اساسی، مقایسه شود. جامعه آماری پژوهش، زنان و مردان مبتلا به افسردگی اساسی مراجه کننده به مراکز مشاوره روانپزشکی در شهر تبریز بوده است. نمونه آماری این پژوهش را 100 نفر از جامعه آماری مورد نظر دربر میگیرد که شامل 50 زن و 50 مرد است که به روش تصادفی خوشهای برگزیده شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، آزمون سنجش منبع کنترل درونی - بیرونی راتر (۱۹۶۶) و مقیاس درجه بندی افسردگی هامیلتون بودند.
نتایج: نتایج نشان داد که میانگین افسردگی اساسی در بین زنان بیشتر از مردان بوده است. همچنین مردان از نمره بالاتری در میزان منابع کنترل درونی و بیرونی نسبت به زنان برخوردار بودهاند. همچنین نتایج آزمون همبستگی پیرسون بین افسردگی اساسی مردان و زنان مورد مطالعه و منبع کنترل و درونی آنان نشان داد که بین منبع کنترل بیرونی و درونی و افسردگی هر دو گروه رابطه منفی و معنیدار وجود دارد. نتایج ازمون مان-ویتنی نیز حاکی از این مسئله بود که بین افسردگی اساسی بین دو گروه زنان و مردان اختلاف معنی دار در سطح 05/0 وجود دارد و همچنین تفاوت منبع کنترل بیرونی دو گروه نیز در سطح 05/0 معنی دار بوده است. با اینحال تفاوت معنیداری در نمره منبع کنترل درونی دو گروه زن و مرد در مطالعه حاضر مشاهده نشد.
ملخص الجهاز:
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول 10: نتيجه آزمون t مربوط به مولفه بسط طبق نتایج جدول، ميزان t مشاهده شده برابر با(47/12-) است که از مقدار بحراني بزرگتر بوده، لذا فرض صفــر رد مي شود، يعني در اين پژوهش با اطمينان %99 درصـد مي توان گفت: ميزان رشد خلاقيت (از نظر مؤلفه بسط) در دانش آموزانی که دوره پیش دبستانی را گذرانده اند، به طور معناداري بالاتر از دانش آموزانی است که این دوره را نگذرانده اند.
فرضيه چهارم: میزان رشد خلاقیت (مؤلفه بسط) در دانش آموزانی که دوره ی پیش دبستانی را گذرانده اند نسبت به کودکانی که این دوره را نگذرانده اند، بیشتر است.