ملخص الجهاز:
"ازینروی،از زمانی که انسان توانسته است بانیروی گفتار با همنوعان خود ارتباط برقرار کند،از آنجا که در گذشته درنظامهای قبیلهای،خانوادهها بهداشتن فرزندان پسر برای جنگ ودفاع نیازمند بودند،پسران خویشرا به نام درندگانی چون شیر وگرگ مینامیدند تا به باور خودجنگجو و دلیر پرورش بیابند.
نزد ایرانیان پیش از اسلام نیز به احتمال قوی نامبرخی جانوران برای نامیدن مردان بکار میرفته کهالبته جنبه دینی آنها بیشتر مورد توجه بوده است،همچون نام«ارداویراف»،یعنی گراز مقدس(6)(ویراف:ویراز،گراز).
پدیدههای وابسته به محیطخانه نیز به نوبۀ خود در نامگذاری افراد دخیلهستند در این زمینه به نامهایی میتوان اشاره کرد کهبازتاب زندگی مبتنی بر کشاورزی و دامداری بهشیوۀ سنتی هستند.
اما چندنام نزد لرها و صرفا در نام مردان دیده میشود کهبیاطلاعی از ریشۀ پیدایی آنها ممکن است باعثتعجب شود،نامهایی چون«گدا»،«گدایی کن»،«گداعلی»،«علیگدا»و«ژارعلی»(«ژار»به معنیزار،فقیر،بیچاره)دربارۀ پیدایی این نامها بایدگفت که در گذشته،چنانچه خانوادههای لرصاحب فرزند پسر نمیشدند یا فرزندان پسر آنانپس از زادن در کودکی درمیگذشتند،برای اینکهصاحب پسر شوند و یا پسر آنان پس از بدنیا آمدناصطلاحا«پا بگیرد»،یعنی پایدار بماند و نمیرد،بهاجرای یک رسم سنتی و محلی میپرداختند.
برای همیناست که برخی از نامهای پسران به گونهای با نام«خدا»پیوند یافتهاند تا خانواده ازین طریقسپاسگزاری خود را از خداوند به جهت لطف وتوجه او در بخشیدن فرزند پسر به آنان نشان دادهباشند،برای نمونه نامهایی چون«خداداد»،«خدایار»،«خدابخش»،«خدانظر»،«خدایی»،«خدازی»(فرزند که در پناه خدا میزیید)،«خدارسان»(فرزند پسری که خدا او را بهخانوادهاش رسانده یا بخشیده است) در مقابل این نامها به تعدادی از نامهای دخترانبر میخوریم که معنی آنها،آشکارا درخواستخانواده از خداست مبنی بر نخواستن فرزند دختر،برای نمونه«دختر بس»،«خدابس»(خدایا دختربس است«بسمان»(دیگر دختر برای ما بساست)."