خلاصة:
تحقیق و پژوهش به عنوان زیر مجموعهای از نهاد علم، زیربنای توسعه در عصر اطلاعات و ارتباطات است که امروزه جهان را به دهکدهای تشبیه وتبدیل کرده واحساس هر جامعهای برای پیشرفت و ترقی در همه زمینهها میباشد. پژوهش وتحقیق به فرموده مقام معظم رهبری"حفظ الله" کلید رشد ملتهاست.
پس توجه خاص به امر پژوهش وتحقیق میتواند یکی از عوامل اساسی و زیر ساختهای سندتحول بنیادین آموزش وپرورش ما باشد. چون پژوهش در حقیقت یک سلسله تلاشهای قاعده مند، هدف دار وعلمی است که میتواند به عقلانی کردن وکارآمد ساختن عناصر مختلف علم ومعرفت بینجامد و بازده حاصل از تکامل آن میتواند در پیشبرد امور اجرائی و توسعهی زمینههای خاص و متفاوت (سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، نظامی) به ویژه نظام آموزش، پرورش وتربیتی هرکشور و جامعه به کار گرفته شود.
هرکشور وجامعهای برای برنامه ریزی در سطح خرد و کلان و گذار موفقیت در اقتصاد صنعتی به اقتصاد دانایی محور و اطلاعاتی وتربیت وپرورش نیروی انسانی ماهر و فطرت گرا، دانا وتوانا، ناگزیر از ساماندهی و مدیریت کارآمد واثربخش امورپژوهشی است. پژوهش در کلاس درساز کارهای علمی و عملی ساده و در عین حال بنیانی استکه با تحقیق وپژوهش دانشگاهی و کلاسیک تفاوت دارد وکارسازتر و پایدارتر وکم هزینه تر خواهد بود. ماهیت و جایگاه اصلی و مهم پژوهش مبتی برانتقال ارزش است.
پژوهش در کلاس علاوه برعلمی بودن القاکننده ینوعی روح ومعرفت انسانی در یاد دهندگان (معلمین) یادگیرندگان (دانش آموزان) میباشد هرچند که تا امروز این کار علمی اساسی به دلایل متعدد نادیده گرفته شده وفقط در قالب رفع مسئولیتهای دانشجویی و دانشگاهی ومدیریتی به آن نگریسته شده است، اما دیگر عزمها باید در همه کسانی که احساس مسئولیت میکنند جزم شودوبه قول رهبر فرزانهی انقلاب «کارهای تحول آمیز صورت بگیرد ومیدان دار اصلی آن معلمین هستند».
طراحی و برنامهریزی ومدیریت کلان در سطح کشور، حمایت واجرای قانون مند در همه زمینهها درسزطح استانها و شهرستانها، آگاهی بخش مدیران مقاطع مختلف به ویژه در دوره ایتدایی ایجاد آمادگی و انگیزه در معلمین، فضاهای آموزشی وابزار کمک درسی وآموزشی وا ز همه مهم تر اولیاء ورسانههای متعدد ومختلف ملزومات پیاده شدن این کار بزرگ، اساسی وریشهای هستند.
ملخص الجهاز:
پژوهش در کلاس علاوه برعلمي بودن القاکننده ينوعي روح ومعرفت انساني در ياد دهندگان (معلمين ) يادگيرندگان (دانش آموزان ) ميباشد هرچند که تا امروز اين کار علمي اساسي به دلايل متعدد ناديده گرفته شده وفقط در قالب رفع مسئوليت هاي دانشجويي و دانشگاهي ومديريتي به آن نگريسته شده است ، اما ديگر عزمها بايد در همه کساني که احساس مسئوليت ميکنند جزم شودوبه قول رهبر فرزانه ي انقلاب «کارهاي تحول آميز صورت بگيرد وميدان دار اصلي آن معلمين هستند».
جايگاه اصلي و حقيقي پژوهش اين استکه برلي آن برنامه ريزي داشته باشيم ، آن را کاربردي کنيم و در جامعه توسعه بدهيم تا امر پژوهش و تحقيق بعنوان يک نياز اساسي در همه ابزار وجود کند، اگر پژوهش و تحقيق جايگاه خود راکه آغاز خواندن و نوشتن است پيدا کرد، نظام آموزشي ما به آن بهاء و ارزش داد، پژوهندگان و پژوهشگران را مورد تشويق قرار داد، پژوهش در بين اولياء و جامعه يک فرهنگ محسوب گرديد، مديران و معلمان و دانش آموزان باهم کنار آمدند، آن وقت است که ما هم چون ديگران در کلاس درس خود، در دانشگاه خود، در ادارات و نهادهاي خود، در ارتباطات و اطلاعاتاز جهات سياسي، اقتصادي، اجتماعي، نظامي، بويژه فرهنگي، رشد و پيشرفت واقعي در سطح ملي وبين المللي پيدا خواهيم کرد.