خلاصة:
رتبه بندی یکی از راهکارها و شیوه های ارزیابی عملکرد سازمانها می باشد. لذا با توجه به ارتباط مستقیم مابین معلمان و کارشناسی های امور اداری در ادارات آموزش و پرورش و تاثیر عملکرد خوب و موثر این حوزه بر احقاق حقوق معلمان، در این مقاله بر آن شدیم که روشی برای رتبه بندی و ارزیابی حوزه های امور اداری ادارات 41 ناحیه و منطقه ادارات آموزش و پرورش استان اصفهان با استفاده از نشانگرها و ملاک های عامل های پنج گانه استخدام، حقوق و مزایا، نقل و انتقالات، تشکیلات و بازنشستگی، ارائه نماییم. بدیهی است با توجه به وجود پنج معیار متفاوت فوق، این معیارها با هم قابل مقايسه نمی باشد. بنابراین باید از مدلی که امکان انتخاب گزینه ای كه بيشترين مزيت را براي تمامی معيارها ارائه كند و امکان اعمال تفاوت های مذکور در نتیجه گیری را داشته باشد، استفاده نمود که این ویژگی در مدل هایی استخراج شده از روش تصميم گيري چند معياره(MCDM) وجود دارد که در این پژوهش از دو مدل SAW و TOPSIS استفاده نمودیم. در ابتدای پژوهش امتیازات حاصل از ارزیابی شاخص های پنجگانه مذکور با استفاده از نظرات کارشناسان اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان برای 41 منطقه و ناحیه دریافت شد و سپس با استفاده از روش SAW (که یک روش از مدل های تصمیم گیری چند شاخصه بوده که از نوع جبرانی به حساب می آید و در آن می توان از متغیرهای کمی یا کیفی براساس نظرات فردی یا گروهی استفاده نمود) و پس از آن با استفاده از روش TOPSIS (که این روش از روش های زیر گروه سازشی از مدل جبرانی بوده و در آن، گزینه ای ارجح خواهد بود که نزدیک ترین گزینه به راه حل ایده آل باشد.) رتبه بندی این 41 ناحیه و منطقه انجام شد و نتایج بیانگر این موضوع است که همانگونه که انتظار می رفت نواحی و مناطقی که امتیاز بالاتری را در ارزیابی عملکردی خود، توسط کارشناسان اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان را داشته اند، دارای رتبه بهتری در نتایج حاصله می باشند و همچنین با مقایسه نتایج حاصله در دو روش فوق، حدود 88 درصد همخوانی در نتایج، وجود داشت.