خلاصة:
رفتارهای سیاسی در وظایف رسمی کارکنان در سازمان نمیگنجد، اما بهدلیل محیط ابهامآمیز و تأثیرش بر کسب منافع، بهخصوص در فضای اداری ایران از اهمیت ویژهای برخوردار است. ازآنجاکه از این مفهوم، شناخت چندانی وجود ندارد، روش کیفی پدیدارشناسی، امکان بازشناسی این پدیده را در فضای بومی فراهم میکند. این تحقیق با هدف شناسایی مؤلفهها و ارائه الگوی رفتار سیاسی مدیران دولتی با رویکرد پدیدارشناسی با محوریت مصاحبههای عمیق انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل مدیران کل دولتی استان خراسان رضوی میباشد. دادهها ازطریق مصاحبه نیمهساختارمند جمعآوری شد. با تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل کلایزی، دادههای بهدستآمده در دوازده مفهوم کلی و محوری قرارگرفتند. این مفاهیم شامل: کنترل دسترسی به اطلاعات، سرزنش و حمله به دیگران، تقویت یک تأثیر مطلوب، خشنودسازی دیگران، ایجاد شبکۀ ارتباطی، مطرحکردن خویش ازطریق سایر افراد قدرتمند، گروهسازی، حمایت و همدلی، مقاومت در برابر تغییر، بازی با زمان، برخورد معکوس و نمایش آرامش است. بررسی دقیق رفتارها نشان میدهد میان مدیران دولتی ایران درباب مقوله قدرت، عامل حفظ قدرت، حائز اهمیت است که آن نیز رفتار سیاسی واکنشی بههمراه خواهد داشت.
Although Political behaviors are not official organizational duties of managers, but they are real and important particularly in Iran because of ambiguous and uncertainty in environment and their impact on the acquisition of benefits. since there is less knowledge about this concept, it is needed to explore political behavior. The qualitative method of phenomenology makes it possible to recognize this phenomenon in reality. The aim of this study was to identify and present the components and pattern of political behavior of public managers with a phenomenological approach focusing on in-depth interviews.population of this study is included general managers of government and public organization in Khorasan Razavi province.Required data were collected through semi-structured individual interviews. Findings of the research were divided into twelve general and pivotal concepts using the Claysian analysis method. These concepts include controlling access to information, blaming and attacking to others, reinforcing a impression management, pleasing others, building a communication network, presenting oneself through other powerful people, grouping, support and empathy, resisting change, playing with time and the reverse collision and …... A closer look at the behaviors shows that among the Iranian government officials on the issue of power, the factor of maintaining power is important, which will also lead to a reactive political behavior.
ملخص الجهاز:
Yen; Chen & Yen, 2009 محقق تعريف رفتار سياسي ١ فعاليت هايي غيررسـمي در سـازمان و مـؤثر در توزيـع مزايـا و رفتـاري تغييردهنـده بـا شـناخت رابينز،(١٣٩٣) کاستيهاي سازمان 1 بليکل ، وندل و فريس سازوکارهاي خودنفعي با مهارت هاي پيشـگوييکننـدگي عملکـرد کـاري مـديريت نسـبت بـه (٢٠١٦) خودکنترلي، راهبري، خودکارآمدي و هوش هيجاني 2 فريس و همکارانش درک اثربخش کار ديگري و استفاده از اين دانـش بـراي تأثيرگـذاري بـر اقداماتشـان ، باهـدف (٢٠٠٧) دستيابي به اهداف فردي و سازماني به صورت هم زمان .
اين رفتار يکي از زيرشاخه هاي عوامل رفتار سياسي مديران است و خود نيز در اين تحقيق بـه سه زيرشاخه : ايجاد تصوير خيالي براي ايجاد تأثير خـوب بـر ديگـران ، مـرتبط سـاختن خـود بـا توفيـق هـاي ديگران و جلب توجه آنان به خصوصيات مثبت و موقعيت هاي خودساخته ، تقسيم شده است .
مطرح کـردن خـويش ازطريـق سـاير افـراد قدرتمنـد يکـي از زيرشاخه هاي عوامل رفتار سياسي مديران است و خود نيز در اين تحقيق به سه زيرشاخه تقسيم شده اسـت : توسل به مقامات عالي، شناسايي کارکنان يا مديران توانمند و ايجاد ارتباط با آنان و برقراري ارتباط با افراد قوي براي کسب قدرت .
٧. گروه سازي از موارد مهم ديگري که در شکل گيري رفتار سياسـي مـديران در سـازمان هـاي دولتـي، حـائز اهميـت است ، گروه سازي ميباشد که يکي از زيرشاخه هاي عوامل رفتار سياسي مديران اسـت و خـود نيـز در ايـن تحقيق به چهار زيرشاخه تقسيم شده است : استفاده از پشتيباني ديگران در سـازمان ، حمايـت از گـروه هـاي هم عقيده در سازمان ، ايجاد رابطه غيررسمي و پنهاني با افراد داراي اطلاعات و تشکيل ائتلاف .