خلاصة:
کارکنان بدقلق، کارکنانی هستند که کارکردن با آنها سخت است و تجربه کارکردن با آنان گاهی به یکی از آزاردهندهترین تجربههای کاری در سازمان تبدیل میشود. هدف این پژوهش، شناسایی ویژگیهای کارکنان بدقلق و عوامل مؤثر بر آن در سازمانهاست. رویکرد این پژوهش، کیفی است. مشارکتکنندگان پژوهش با شیوه نمونهگیری قضاوتی هدفمند و به روش گلولهبرفی و براساس این ملاک اصلی که تجربه زیسته کارکردن با کارکنان بدقلق را داشته باشند، انتخاب شدند. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش، مصاحبه نیمهساختاریافته بود. شیوه تحلیل دادههای مصاحبه در این پژوهش، تحلیل مضمون بود. پژوهش حاکی از آن است که رفتارهای بدقلقی در سه دسته شناختی، نگرشی و رفتاری قابل دستهبندی بوده و عوامل محیطی و ساختاریِ ویژهای میتوانند بهعنوان تقویتکنندههای این رفتارها در سازمان، به آن دامن بزنند. فهم مصادیق رفتاری کارکنان بدقلق به افراد کمک میکند تا با اتخاذ راهبرد تعاملی و اراتباطات مناسب، تجربه آزاردهنده کارکردن با چنین افرادی را به تجربهای اثربخش تبدیل کنند. همچنین آگاهی از تقویتکنندهها یا عوامل مؤثر بر بدقلقی کارکنان، به رهبران و مدیران سازمان این امکان را میدهند تا با مدیریت این زمینهها، نسبت به مدیریت کارکنان بدقلق سازمانی اقدام کنند.
It seems that working with difficult employees is a common experience of all those who have experienced different careers and organizations. Sometimes this experience is so annoying that it leads to leaving the job and leaving the organization. The solution to such Annoying experiences is not to remove these people from the organization, but to identify the behavioral characteristic of this group of employees and apply appropriate interactive and communication strategies with them. This is due to the fact that organizational human beings are affected by environmental and structural characteristics and when entering the organization, they cannot work like a person devoid of personal and personality feelings and characteristics and without being affected by environmental and structural conditions. This research examines organizational misbehavior by identifying the characteristics of difficult employees in organizations. And the characteristics of difficult employees or difficult behaviors are identified through interviews with participants who have lived the experience of working with these employees. Thematic analysis was the method of analyzing the interview data in this research. The findings suggest that difficult behaviors can be categorized into three categories: cognitive, emotional, and behavioral. And special environmental and structural factors can act as reinforcers of these behaviors in the organization.
ملخص الجهاز:
نخست آنکه ويژگيهاي رفتاري کارکنان بدقلق کدامند و دوم تقويت کننده يا عوامل مؤثر بـر اين رفتارها در سازمان کدامند؟ مباني نظري و پيشينه پژوهش ازجمله دغدغه هاي مهم مديريت در سازمان ، مديريت رفتارهاي نابهنجار و منفي سازماني است (بنت و رابينسون ،٢٠٠٣) مطالعه اين گونه رفتارها در سازمان از دو نظر حائز اهميت است : به لحاظ نظري، ايـن گونـه رفتارها در سازمان يکي از مؤلفه هاي مهم عملکرد شغلي افراد محسوب ميشوند (بنت و رابينسون ،٢٠٠٣) و به لحاظ عملي نيز مطالعات از شيوع و هزينه آفرين بودن اين پديده رفتاري در سازمان حکايت دارند ( بنت و رابينسون ، ٢٠٠٠).
در سال هاي اخير، پژوهشگران به دليل تأثيرات منفـي و مخربـي که اين گونه رفتارهاي نابهنجار و غيرمولد بر جريان کار و جو سازمان داشته است ؛ علاقه بسياري به مطالعـه اين گونه رفتارها و شناخت کامل تري از آنها نشان داده اند تا اينکه درنهايت بتواننـد بـا ارائـه راهکارهـايي از بروز اين گونه رفتارها جلوگيري کرده و درصـورت بـروز، بـه نحواحسـن مـديريت شـوند؛ چـون ايـن گونـه رفتارها براي سازمان مضر هستند و به طور مستقيم عملکرد، سودآوري و جريان کاري سازمان را تحت تأثير قرار ميدهند.
کارکنان بدقلق هم که رفتارهاي بدقلقي را از خود بروز ميدهند، از اين رويکرد مستثنا نيسـتند و بـراي فهم چگونگي رفتار اين گونه کارکنان ؛ اول ويژگيهاي رفتـاري آنـان بـه صـورت اکتشـافي در مصـاحبه بـا خبرگان امر مشخص شد و بعد دلايل و عوامل بروز ايـن گونـه رفتارهـا اعـم از دلايـل شـناختي، نگرشـي و عوامل محيطي و ساختاري نيز به صورت تحليل تم مورد پژوهش ، کشف و بررسي قرار گرفت که نتايح آن ازمنظر خوانندگان گذشت .