خلاصة:
بازی فعالیت جسمی یا ذهنی است که دانش آموز از روی میل و رغبت و با شور و اشتیاق انجام میدهد.
آنچه در بازی نهفته است، خواست و رغبت دانش آموز است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر
بازیهای آموزشی بر مهارت های ذهنی و اجتماعی دانش آموزان پایه اول شهرستان ساری ناحیه یک انجام
گرفته است. این پژوهش یک پژوهش شبه تجربی با گروه کنترل و ازمایش میباشد که به صورت
پیش آزمون – پس آزمون انجام شده است. جامعه آماری آن ٣٥٢١ دانش آموز پایه اول بودند که بصورت
هدفمند ٨٠ دانش اموز از بین آنها انتخاب شدند. جمع آوری اطلاعات از طریق آزمون بصری حرکتی بندر
گشتالت انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد بازیهای آموزشی بر ارتقا مهارت های ذهنی و اجتماعی
دانش آموزان پایه اول تاثیر مثبت داشت. از طریق بازیهای آموزشی در دوره ابتدایی علاوه بر این که
مهارت های حرکتی در کودکان تقویت میشود، باعث پرورش و رشد مهارت های ذهنی و اجتماعی در
آنان نیز میگردد. تواناییهای ذهن و اجتماعی از تواناییهای حرکتی پایه جدا نیستند. بنابراین، مطالعه این
گونه حرکتها و فراهم ساختن امکان پرورش و رشد آنها سبب تقویت و حتی ترمیم توانایی های ذهنی و
اجتماعی می شود.
ملخص الجهاز:
فرايند آموزشي نيز متناسب با جامعۀ اطلاعاتي در حال دگرگوني خواهد بود هدف اين پژوهش تعيين تاثير فن آوري اطلاعات و ارتباطات در نظام آموزش و يادگيري بود، متغير مورد بررسي در اين پژوهش ، خودکارآمدي تحصيلي دانش آموزان مدارس ابتدايي هوشمند (مبتني بر فنآوري اطلاعات و ارتباطات ) و مدارس عادي بودند.
هدف هاي تحقيق تعيين تاثير مدارس هوشمند بر خودکارآمدي تحصيلي دانش آموزان پايه اول ابتدايي دخترانه ناحيه يک آموزش و پرورش ساري در سال تحصيلي ٤٠١-٤٠٠.
سؤال هاي تحقيق آيا بين خودکارآمدي تحصيلي دانش آموزان پايه اول ابتدايي دخترانه هوشمند و عادي ناحيه يک آموزش و پرورش ساري در سال تحصيلي ٤٠١-٤٠٠ تفاوت وجود دارد؟ 367 پيشينه ي تحقيق حيدري، وزيري و عدلي در سال ١٣٩٢ ضمن بررسي وضعيت مدارس هوشمند بر اساس استانداردها به مقايسه عملکرد تحصيلي و تفکر انتقادي دانش آموزان آن با مدارس عادي متوسطه دخترانه شهر يزد پرداخت نتايج نشان داد که وضعيت کنوني مدارس هوشمند از نظر محتواي ياددهي- يادگيري، زيرساخت فنآوري اطلاعات و ارتباطات ، معلمان آموزش ديده و ارتباط رايانه اي با مدارس در سطح پايين و تنها در مؤلفه استفاده مديران از رايانه در سطح مطلوب قرار دارد.
H١: خودکارآمدي تحصيلي دانش آموزان پايه اول ابتدايي دخترانه هوشمند و عادي ناحيه يک آموزش و پرورش ساري در سال تحصيلي ٤٠١-٤٠٠ تفاوت وجود دارد.
جهت مقايسه خودکارآمدي تحصيلي دانش آموزان مدارس هوشمند و عادي از آزمون t دو نمونه مستقل استفاده گرديد نتايج حاصل از آزمون فرض فوق در جدول ١ ارائه شده است .