خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی عملکرد مدیران مدارس ابتدایی برحسب مؤلفههای کارکردهای اجرایی مغز نظیر؛ بازداری پاسخ، توجه پایدار، حافظة کاری، انعطافپذیری، برنامهریزی، تصمیمگیری و شناخت اجتماعی، انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی و جامعة آماری شامل کلیه مدیران مدارس ناحیة 7 مشهد بوده که با روش نمونهگیری طبقهای با احتساب متناسب، حجم نمونه 106 نفر تعیین شد. دادهها با استفاده از پرسشنامه کارکردهای اجرایی با پایایی (88/0) و پرسشنامة ارزیابی عملکرد مدیران مدارس با آلفایکرونباخ (90/0) گردآوری شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون حاکی از آن بود که بین کارکردهای اجرایی مغز مدیران با عملکرد آنان (0001/0=sig، 71/0= r) در سطح معناداری 01/0 همبستگی مثبت و مستقیم وجود دارد. همچنین، یافتههای رگررسیون گام به گام نشان داد در بهترین مدل پیشبینی (مدل چهارم) برای عملکرد مدیران مدارس ابتدایی ناحیة 7 مشهد، مؤلفة شناختاجتماعی کمترین نقش پیشبینیکننده (156/0 =Beta) و مؤلفة انعطافپذیری بیشترین نقش پیشبینیکننده (482/0 =Beta) را دارد. با توجه به یافتههای بهدست آمده، ضرورت دارد برای انتخاب و انتصاب مدیران مدارس به منظور انجام بهینة وظایف خویش، در درجة اول از میزان و کیفیت بالای کارکردهای ایشان اطمینان حاصل کرد.
The aim of this study was to predict the performance of primary school principals in terms of components of brain executive functions. The present study is a descriptive-correlational and statistical population including all school principals in District 7 of Mashhad. The sample size of 106 people was determined by stratified sampling method using proportional calculation using Cochran sampling formula. Data were collected using the Executive Function Questionnaire with reliability (0.88) and the school principals' performance evaluation questionnaire with reliability (0.90). The results of Pearson correlation coefficient showed that there is a positive and direct correlation between executive functions of managers' brains and their performance (sig = 0.0001, r = 0.71) at a significant level (a = 0.01). Also, the results obtained from stepwise regression showed that in the best predictive model (fifth model) for the performance of primary school principals in District 7 of Mashhad, the component of Social cognition has the least predictive role (Beta = 0.156) and the flexibility component has the most predictive role (Beta= 0/482). According to the obtained findings, it is necessary to ensure the high level and quality of their functions in order to select and appoint school principals in order to perform their duties optimally.
ملخص الجهاز:
استاديار، بخش تخصصي پژوهش و سنجش، دانشکدة روان شناسي و علوم تربيتي ، دانشگاه تهران ، تهران ، ايران (تاريخ دريافت : ١٣٩٩/٠٩/٢٩؛ تاريخ پذيرش : ١٣٩٩/١١/٢٧) چکيده پژوهش حاضر با هدف پيش بيني عملکرد مديران مدارس ابتدايي برحسب مؤلفه هاي کارکردهاي اجرايي مغز نظير؛ بازداري پاسخ ، توجه پايدار، حافظۀ کاري، انعطاف پذيري، برنامه ريزي، تصميم گيري و شناخت اجتماعي، انجام شد.
براساس مؤلفه هاي کارکردهاي اجرايي، آيا ميتوان عملکرد مديران مدارس ابتدايي ناحيۀ ٧ مشهد را پيش بيني کرد؟ براي پاسخگويي به اين سؤال از آزمون رگرسيون چندگانه به روش گام به گام صورت گرفته است .
همان طور که قبلا مطرح شد، هنوز پژوهش مستقلي که به پيش بيني عملکرد مديران مدارس ابتدايي برحسب مؤلفه هاي کارکردهاي اجرايي مغز بپردازد، انجام نگرفته است ؛ اما برخي پژوهش ها با موضوع هاي نزديک به اين موضوع در عوامل خود به طور غير مستقيم وجود اين رابطه را تأييد کرده اند، براي مثال ، در پژوهش صفري دهنوي و عابدي (١٣٩١) به اين نتيجه رسيدند بين هوش شناختي و عملکرد شغلي مديران دورة ابتدايي همبستگي معنادار وجود دارد.
رحيم نيا، مرتضوي و دلارام (١٣٨٨) در پژوهش خود عنوان کردند هوش فرهنگي مديران که تعريف آن نزديک به تعريف شناخت اجتماعي و فراشناخت در کارکردهاي اجرايي است قابليت پيش بيني عملکرد مديران مدارس را دارد.