خلاصة:
هدف از این مقاله بررسی نقش هنر در تربیت دینی دانش آموزان پایه ششم و رهاوردهای اجتماعی آن
است. تربیت دینی آمیخته با هنر و رویکرد زیباشناختی نقش اساسی و ماندگار در سلامت روان و
سازگاری اجتماعی دانش آموزان دارد. کنجکاوی در باره دین و گرایش به آن یک رغبت قطعی و فطری
در کودکان شناخته شده است که این علاقه و رغبت عموما در سال های پایانی دبستان بروز و شدت
بیشتری پیدا میکند فعالیت های هنری در دانش آموزان دوره ابتدایی علاوه بر این که اساس توسعه ی فردی
و رشد متعادل شخصیت شناختی، عاطفی، اجتماعی و اخلاقی هستند، دانش آموزان را در برقراری ارتباط و
کنترل عواطف خود توانا میسازند. پژوهشگر برای دستیابی به فهم عمیق تر در پژوهش از رویکرد کیفی
استفاده نموده است. گردآوری دادهها به صورت اسنادی و تجزیه و تحلیل دادهها بر اساس رویکرد
توصیفی- تفسیری و روش تحلیل محتوی جهت دار بوده است. نتایج حاکی از آن است که فعالیت های
هنری، قلب وذهن را پرورش می دهند قدرت یادگیری و حافظه و را تقویت میکنند. فعالیت های هنری
زمینه ی مناسبی برای تجربه ی موفق در فرایند کار هستند. و دانش آموزان با بهره گیری ازکتاب آموزه های
کتاب درسی هنرششم می توانید گام های بلند و موثری بردارند
ملخص الجهاز:
در فرآيند آفرينندگي دانش آموز با لذت بردن از کشفي که از درون خود کرده است نه تنها به اهداف آموزشي درس هنر ميرسد که در صورت توجه بيشتر با خلق آثار هنري که ناشي از نيروي بدست آمده اش در درس هنر ميباشد زمينه خلاقيتش براي کشف و آفرينش در حوزه هاي ديگر علوم نيز فراهم ميشود.
219 قش هنر در تربيت ديني دانش آموزان پايه ششم و رهاوردهاي اجتماعي آن هنر به زندگي تحرک ميبخشد و عاملي براي رشد تفکر و ايجاد فلسفۀ خاصي براي زندگي ميشود و در جنبه هاي مختلف اجتماعي ارزشمند واقع شده وابعاد معنوي وجود انسان را تقويت ميکند.
در اين صورت آموزش نيز در خدمت تربيت هنري قرار ميگيرد و آفرينش هنري خلاق صورت ميپذيرد مربي پرورشي وظيفه دارد که به منظور استفاده از هنر در کار تربيت فضاي مناسب براي 222 ايجاد خلاقيت در دانش آموزان را فراهم کند و زمينه هاي تربيت نگاه ، هنر خوب ديدن ، صحيح ديدن ، گزينش درست مناسب ، را در آنها تقويت کند (داوري، ١٣٩٤: ١٤).
(سرمد و همکاران ، ١٣٨٥ : ١٠) آشنايي با برنامه ي درس هنر پايه ششم ابتدايي رويکرد برنامه ي درسي هنر يا همان تربيت هنري درصدد شکوفايي فطرت دانش آموزان از طريق ايجاد محيط آزاد براي تقويت حواس تخيل خلاقيت ظرفيت هاي نهفته هوش و تفکر و افزايش حساسيت دانش آموزان نسبت به ويژگيها و ابعاد زيبا شناختي اشياء و پديده هاي مختلف است .