خلاصة:
اضطراب امتحان از مشکلات رایج دانشآموزان است که کارآییشان را میکاهد و عملکرد فرد را هنگام امتحان مختل کند. هدف از این پژوهش روابط ساختاری اضطراب امتحان بر پایه کمالگرایی با تاکید بر نقش میانجی راهبردهای سازش نایافته تنظیم شناختی هیجان بود. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل دادند که تعداد 456 نفر به روش نمونه‏گیری در دسترس انتخاب و در این پژوهش شرکت کردند. ابزارها شامل سیاهه اضطراب امتحان (TAI) ابوالقاسمی و همکاران (1375)، مقیاس کمالگرایی چندبعدی (MPS) هویت و فلت (1991)، فرم کوتاه پرسشنامه راهبردهای تنظیم شناختی هیجانی (CERQ) گارنفسکی و کرایج (2006) بود. دادههای پژوهش با استفاده از روش همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری توسط نرمافزار SPSS نسخه 24 و AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که کمالگرایی و راهبردهای سازش نایافته تنظیم شناختی هیجان، رابطه مستقیم و غیرمستقیم معنادار به طور مثبت اضطراب امتحان را در دانشآموزان پیش بینی کردند (05/0>p). همچنین، علاوه بر آن تنظیم شناختی هیجان سازش نایافته نقش میانجیگری در این پیشبینی داشت (05/0p). با توجه به یافتههای پژوهش، کمالگرایی و تنظیم شناختی هیجان سازش نایافته در دانش‏آموزان میتوانند بر اضطراب امتحان آنان اثرگذار باشد. لذا پیشنهاد میشود مداخلات درمانی مبتنی بر غلبه بر کمالگرایی و مداخلات مبتنی بر تنظیم شناختی هیجان در درمان اضطراب امتحان دانشآموزان مورد توجه قرار گیرد.
Test anxiety is one of the common problems in children and adolescents that reduce their efficiency. Too much anxiety may firstly disrupt studying and memorizing, and finally, disturb the performance of an individual during the test. The purpose of this study was to structural equation modeling of test anxiety based on perfectionism with emphasis on mediating role of cognitive emotion regulation. The method of this study was descriptive -correlational. The whole secondary school students in Tehran city in the academic year 1401-1400 constituted the statistical population of this study. 456 people from this statistical population were selected randomly by convenience sampling and participated in this study. The instruments were the test anxiety inventory (TAI) of Aboighasand et al (1375), the Tehran multidimensional perfectionism scale (TMPS) of Besharat (2,008), and the cognitive emotion regulation questionnaire (CERQ) of Garnefski and Kraaij (2006). Data were evaluated and analyzed with the use of Pearson’s correlation and Structural Equation Model (SEM) by SPSS-24 and AMOS. Results showed that perfectionism and maladaptive cognitive emotion regulation negatively predicted test anxiety in students (p maladaptive cognitive emotion regulation had a mediating role in this prediction (p perfectionism and maladaptive cognitive regulation of emotion can play an important role in student test anxiety. More interventions based on overcoming perfectionism and cognitive emotion regulation-based interventions in treatment for pathological test anxiety are suggested.
ملخص الجهاز:
رويش روان شناسي، سال ١١، شماره ٣، شماره پياپي ٧٢، خرداد ١٤٠١ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),11(3), 2022 روابط ساختاري اضطراب امتحان بر پايه کمال گرايي با تاکيد بر نقش ميانجي راهبردهاي سازش نايافته تنظيم شناختي هيجان The Structural Equation Modeling of Test Anxiety based on Perfectionism with Emphasis on Mediating Role of Maladaptive Cognitive Emotion Regulation سجاد اسلاميان Sajad Eslamiyan M.
نوع مقاله : پژوهشي دريافت : دي ١٤٠٠ پذيرش : اسفند ١٤٠٠ ويرايش نهايي: تير ١٤٠١ روابط ساختاري اضطراب امتحان بر پايه کمال گرايي با تاکيد بر نقش ميانجي راهبردهاي سازش نايافته تنظيم شناختي هيجان The Structural Equation Modeling of Test Anxiety based on Perfectionism with Emphasis on Mediating Role ...
Liu روابط ساختاري اضطراب امتحان بر پايه کمال گرايي با تاکيد بر نقش ميانجي راهبردهاي سازش نايافته تنظيم شناختي هيجان The Structural Equation Modeling of Test Anxiety based on Perfectionism with Emphasis on Mediating Role ...
Lovibond روابط ساختاري اضطراب امتحان بر پايه کمال گرايي با تاکيد بر نقش ميانجي راهبردهاي سازش نايافته تنظيم شناختي هيجان The Structural Equation Modeling of Test Anxiety based on Perfectionism with Emphasis on Mediating Role ...
Bootstrap روابط ساختاري اضطراب امتحان بر پايه کمال گرايي با تاکيد بر نقش ميانجي راهبردهاي سازش نايافته تنظيم شناختي هيجان The Structural Equation Modeling of Test Anxiety based on Perfectionism with Emphasis on Mediating Role ...