خلاصة:
زمینه و هدف: هدف این تحقیق بررسی این دو موضوع برای یافتن ارتباط بین آنها میباشد که در سازمان صنعت معدن و تجارت استان البرز انجام گرفته است. روششناسی: این تحقیق از نظر روش پژوهش از نوع همبستگی میباشد. جامعه و نمونهی آماری شامل کارکنان و مدیران (سرپرستان و مدیران میانی) است که با استفاده از جدول مورگان و از روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم، تعداد 90 نفر انتخاب گردیدهاند. مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) به عنوان یک تکنیک قدرتمند و چند متغیره برای تجزیه و تحلیل روابط علی بین متغیرها و ابعاد آنها استفاده میشود. یافتهها: در این تحقیق ارتباط مثبت و معنیدار بین دو متغیر یادگیری سازمانی و اعتماد سازمانی مورد تایید قرار گرفت. همچنین رابطهی بین ابعاد اعتماد سازمانی (اعتماد افقی، عمودی و موسسهای) با ابعاد یادگیری سازمانی (چشمانداز مشترک، فرهنگ سازمانی، کار و یادگیری گروهی و تفکر سیستمی، رهبری مشارکتی، تسهیم دانش و توسعهی شایستگیهای کارکنان) مورد تایید قرار گرفت. نتیجهگیری: با توجه به تایید فرضیه اصلی تحقیق (وجود رابطه معنی داری بین یادگیری سازمانی و اعتماد سازمانی)، افزایش اعتماد در محیط سازمان منجر به بالا رفتن سطح یادگیری سازمانی میشود.
Background & Purpose: The purpose of this study is to investigate the relationship between organizational learning and organizational trust, which has been done in the Alborz Organization of Industrial Mine, and Trade.
Methodology: This research is correlational in terms of research method. The population and the statistical sample include employees and managers (supervisors and middle managers) who have been selected using the Morgan table and the sampling method of classes proportional to the volume, 90 people. The Structural equation modeling (SEM) as a powerful, multivariate technique is used to analyze the causal relationships between variables and their dimentions.
Findings: In this study, a positive and significant relationship between the two variables of organizational learning and organizational trust was confirmed. Also, the relationship between the dimensions of organizational trust (horizontal, vertical and institutional trust) with the dimensions of organizational learning (shared perspective, organizational culture, work and group learning, systems thinking, participatory leadership, knowledge sharing, and employee competency development) was confirmed.
Conclusion: According to the confirmation of the main research hypothesis (there is a significant relationship between organizational learning and organizational trust), increasing trust in the organizational environment leads to an increase in the level of organizational learning.