خلاصة:
هدف اصلی پژوهش حاضر عبارت از اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهزیستی روانشناختی و کاهش علایم اختلال اضطراب اجتماعی دانش آموزان دختر دبیرستان مبتلا به هراس اجتماعی است . این پژوهش آزمایشی و به صورت پیش آزمون و پس آزمون بود و جامعه آماری آن را دانش آموزان دختر مبتلا به هراس اجتماعی تشکیل می دهند. نمونه تحقیق شامل ٣٠ نفر دانش آموز دختر دبیرستان که مبتلا به هراس اجتماعی بود و از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. هر گروه به تفکیک شامل ١٥ نفر بود. روش پذیرش و تعهد درمانی در گروه آزمایشی طی دو ماه و هفته ای دوبار اجرا شد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس بهزیستی روانشناختی(PWB) و پرسشنامه هراس اجتماعی (SPIN) بود. در این پژوهش جهت آزمون فرضیه ها از روش تحلیل کوواریانس استفاده گردید. نتایج نشان داد که روش درمان پذیرش و تعهد بر بهزیستی روانشناختی و کاهش علایم اختلال اضطراب اجتماعی موثر بود. بنابراین می توان از روش پذیرش و تعهد در کنار سایر روشها برای درمان اختلال اضطراب اجتماعی استفاده نمود.
ملخص الجهاز:
به همين منظور در اين پژوهش از روش درمان مبتني پذيرش و تعهد٧ (ACT) که هدف اصلي آن ، ايجاد انعطاف پذيري رواني است ، و به افراد داراي اختلال هراس اجتماعي، آموزش مي دهد تا به جاي اجتناب از افکار و احساسات خود، توانايي عمل در بين گزينه هاي مختلف را پيدا کنند و بتوانند روش مناسب تر براي زندگي اجتماعي تر و راحت تر را پيدا کنند.
پژوهشگردر اين تحقيق از فرم کوتاه ٨٤ سوالي استفاده کرد که اين ابزارداراي مقياس هاي بهزيستي روان شناختي با ٦ خرده آزمون شامل پذيرش خود، رابطه مثبت با ديگران ، خودمختاري، زندگي هدفمند، رشد شخصي و تسلط بر محيط مي باشد.
روايي سازه در مقايسه نتايج اين آزمون در دو گروه از آزمودني هاي با تشخيص اختلال هراس اجتماعي و آزمودني هاي گروه افراد بهنجار بدون تشخيص روانپزشکي بررسي شد که تفاوت معني داري با هم نشان دادند که اين خود حاکي از اعتبار سازه بالا است (فتحي آشتياني، ١٣٨٨).
(رجوع شود به تصویر صفحه) در جامعه مورد مطالعه که شامل کليه دانش آموزان دختر دبيرستان مبتلا به اختلال هراس اجتماعي شهر اصفهان در سال (٩٢-٩١) بودند وبه روش نمونه گيري تصادفي چند مرحله اي به تعداد ٣٠ نفر(١٥ نفر گروه آزمايشي و ١٥ نفر گروه گواه ) انتخاب و وارد مطالعه شدند مشاهده شد ميانگين نمرات بهزيستي روان شناختي و مؤلفه هاي گروه آزمايش درمرحله پس آزمون نسبت به نمرات پس آزمون افزايش يافته است (جدول يک ) که در گروه آزمايش نتايج قبل و بعد از مداخله از نظر آماري تفاوت معني داري داشتند.