خلاصة:
ضرورت شناخت مکتب شهید سلیمانی از آن رو است که شهادت ایشان از جمله ایام الله دانسته شده است که تذکر آن، انسانساز، آموزنده و بیدارکننده بشریت است. لذا به عنوان نقطه عطف تاریخی و مؤلفهای تاریخساز و دلیل راهی برای ساخت آینده محسوب شود. در اندیشه انقلاب اسلامی چنین انسانهای تربیت یافته در مکتب اسلام ناب محمدی، میتوانند انسانهای مکتبساز و نقشآفرین در برابر سلطه استکباری باشند. در این نوشتار تلاش شده است ضمن تبیین جوهره و ابعاد مکتب امام خمینی;، در دستگاه معرفتی حضرت آیتالله العظمی خامنهای(مدظله العالی)، به توسعه و بازسازی مفهومی مکتب شهید سلیمانی با الگوی نامتوازن تطبیقی پرداخته شود و امتداد ذهنی و عینی مکتب تربیتی امام را در شخصیت و سیره شهید سلیمانی نشان داده شود. در دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی میان خط شهدا با خط امام راحل1، رابطه و نسبت این همانی وجود دارد و این همان نسبتی است که معظم له آن را در مورد سید شهدای مقاومت حاج قاسم سلیمانی مطرح کرده است و نشان داده میشود شهید سلیمانی به عنوان پیرو مکتب امام خمینی;، اسلام ناب تجلی یافته در رفتار و گفتار امام را پیگیری کرده و آن را تجلی بخشیده است.
The necessity of knowing the school of Martyr Soleimani is because he was trained in the era of Imam Khomeini and was the embodiment and crystallization of Imam Khomeini's political school of thought and his martyrdom is considered as one of the " Ayyam Allah ", that remind of them are Human breeder, educator and awakening humanity. Therefore, it is considered as a historic turning point and Component of making history and the reason for the way to build the future. In the thought of the Islamic Revolution, such educated human beings in the pure Muhammadi Islamic school can be school-building and role-playing human beings against arrogance. In this article, it has been tried to explain the essence and dimensions of Imam Khomeini's school, in the epistemological Structure of Grand Ayatollah Khamenei, to develop and rebuild the concept of Martyr Soleimani's school with an unbalanced comparative model and show the mental and objective extensions of imam's educational school in the character of Martyr Soleimani. In the view of the Supreme Leader of the Islamic Revolution, there is a relationship between the line of martyrs and the line of Imam , and this is the ratio that the Supreme Leader has raised about the martyrs of the Resistance of Qasem Soleimani and it is shown that Martyr Soleimani, as a follower of Imam Khomeini's school, has pursued and manifested pure Islam in the behavior and speech of the Imam.
ملخص الجهاز:
در دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی میان خط شهدا با خط امام راحل(، رابطه و نسبت این همانی وجود دارد و این همان نسبتی است که معظم له آن را در مورد سید شهدای مقاومت حاج قاسم سلیمانی مطرح کرده است و نشان داده میشود شهید سلیمانی به عنوان پیرو مکتب امام خمینی(، اسلام ناب تجلی یافته در رفتار و گفتار امام را پیگیری کرده و آن را تجلی بخشیده است.
با توجه به دیدگاه رهبر معظم انقلاب، در مکتب امام به دنیا نگاه ابزاری شده است و آن را محل کشت و زراعت دانستهاند، لذا مبتنی بر این رویکرد دین از دنیا تفکیکپذیر نیست.
تکیه بر مردم و عدم انکار رای مردم و خواست مردم در نظام اسلامی از ارکان و شاخصهای اصلی مکتب امام محسوب میشود، خواه جایگاه و نقش مردم در مشروعیت ظهور کند، خواه این نقش در اعمال مشروعیت موثر واقع شود؛ هرچند در دیدگاه حضرت آیتالله العظمی خامنهای جایگاه اراده و خواست مردم در چارچوب قوانین و احکام اسلامی معنا دار است(14/3/1378).
در این ساحت چند مصداق و نمونه را رهبر معظم انقلاب تبیین میکنند که عقلانیت مکتبی حضرت امام(، منجر به ظهور آنها در مکتب سیاسی ایشان شده است که معظم له آنان را به عنوان«مظهر عقلانیت امام» برشمردهاند.
به اذعان رهبر معظم انقلاب، دنیای اسلام از این مکتب سیاسی امام تأثیرپذیرفته است و برای ملت اسلام الهامبخش بوده است(30/2/1383).
بر این اساس در دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی «حاج قاسم سلیمانی نمونه برجسته از تربیتشدگان اسلام و مکتب امام خمینی( بود».