خلاصة:
در پژوهش حاضر که به روش کتابخانهای انجام شده است. به بررسی علل تقلبء تاثیرات آن و روشهای جلوگیری از تقلب
آکادمیک پرداختهایم. در این پژوهش علل تقلب به دو گروه عللدرونی و علل بیرونی تقسیم شدهاند. علل درونی مانند احساس
آماده نبودن برای امتحانء تحقیر نشدن نزه همسالانء لذت بردن از تقلبء راهی آسان برای نمره گرفتن و.... علل بیرونی مانند
سخت بودن امتحان» ء سختگیری خانواده برای گرفتن نمرهی خوب. بیتوجهی مراقبان در جلسهی امتحان و.... تاثیرات تقلب
آکادمیک هم در دو دستهی اثرات درونی و اثرات بیرونی تقسیم کردهایم. اثرات درونی تقلب مانند: احساس حقارت» ء ترس و
جامعه گریزی و اثرات بیرونی تقلب مانند: عادت به درس نخواندنء ضایع شدن حق دیگران» از بین رفتن اعتمادء بیارزش شدن
امتحان و تلاشهای دانشآموز. در انتها چند راه حل برای جلوگیری از تقلب ارائه شده است که همکاران عزیز میتوانند در
کلاس درس خود به کار ببرند. بهترین روش دادن احساس عزت نفس به دانشآموزان و فرهنگ سازی برای جلوگیری از این
عمل ناپسند است. اگر تاکید بیش از حد از روی نمرهی پایانی برداشته شود دانش آموزان دیگر نیازی به تقلب کردن نخواهند
داشت.
ملخص الجهاز:
همچنين تحقيقات نشان مي دهند دانش آموزاني که معمولا از بابت هوش و استعداد خود و نه از بابت ارزش کاري که انجام داده اند مورد تشويق قرار گرفته اند، نيز براي حفظ جايگاه و تصويري که از آنها ساخته شده است و کم کردن فشار رواني و اجتماعي ناشي از آن ، به تقلب روي مي آورند.
بعضي از مواقع ممکن است دانش آموز مطالب درسي را به طور کامل مطالعه کرده باشد و آمادگي لازم براي امتحان را داشته باشد، ولي به دليل عدم اعتماد به نفس و اضطراب براي نمره ، از تقلب به عنوان نقشه ي مطمئن و جايگزين استفاده کند.
در پژوهش هاي پيشين دانش آموزان در پاسخ به سوال چرا تقلب مي کنيد اين دلايل را بيان کردند: عوامل دروني : داشتن ضعف درسي عدم اعتماد به دانسته ها تحقير نشدن پيش دوستان و نمره کم نگرفتن لذت بردن از تقلب احساس غرور و افتخارکردن بعد از تقلب راهي آسان براي نمره گرفتن ملاک بودن نمره از نظر دانش آموز رهايي از زحمت درس خواندن عدم مطالعه کافي و درس نخواندن عوامل بيروني : سخت بودن تکاليف و دروس تأثير جو کلاس و هم کلاسي ها ملاک بودن نمره از نظر والدين بي توجهي و مسامحه گري معلمان و مراقبان عدم اطلاع از تاريخ امتحان فشار والدين تقلب کردن در افراد خانواده و فاميل مشکلات خانوادگي 174 تقلب کردن دوستان و همکلاسي ها از نظر معلمان عوامل موثر بر تقلب تحصيلي کدامند؟ نوع ارزشيابي : از نظر معلمان ، دانش آموزان در امتحانات کتبي بيشتر از تکاليف تقلب مي کنند.