خلاصة:
کاشان و آبادیهای پیرامونش، از دیر باز و در لابهلای تاریخ پرفراز و نشیب خود، خاستگاه حادثهها و حادثه آفرینهای بسیاری در زمینههای گوناگون سیاسی، علمی، فرهنگی و دینی بوده است و این مقاله، در بر دارنده زندگی مردی چند بعدی از دیار فین کاشان است که ورق زدن برگهای کتاب زندگیاش،باز خوانی بخشهایی از تاریخ ایران عصر سلجوقی و نیز نگاهی به کارنامه تاریخنگاری و نقل و نشر حدیث به شمار میرود.
Assistant professor, university of Kashan, department of theology Kashan and it’s rural districts have long been a cradle of different events social, politicl, religious, and cultural in the course of their long history. This article is a short biogtaphy of a multi – dimensional man the long history of Hadith and its dissemination.
ملخص الجهاز:
انوشيروان و گفت و شنود حديث چنان كه پيشتر هم گفتيم، انوشيروان افزون بر آن كه دوستدار دانشوران و همنشين آنان بود، خود نيز بهرهاي بسيار از علم و ادب و فضل و كمال داشت؛ ويژگيهايي كه او را ياري رساند، در حد و اندازه و توان خود، جريان نقل و نشر حديث را دامن زد و بر امواج گسترده و ژرف آن ـ در عرض و عمق ـ موجي ديگر افزود: از يك سو، از ابو محمد عبدالله بن حسين (يا حسن) كامخي ساوي عَبّادي حديث شنيد (توضيح المشتبه، همان ـ الانساب، همان و اللباب، همان)؛ داستاني كه در سال 478 هجري قمري كه هنوز 19 ساله بود، رخ داد (تاريخ الاسلام، همان، ص306) و سپس، از او، در بغداد، حديث نقل كرد (تاريخ الاسلام، همان، ص304 ـ الوافي بالوفيات، همان، ص427 و سير اعلام النبلاء، ج 20، ص16)، هر چند حجم اين كار، اندك بود (الوافي بالوفيات، همان)؛ از سوي ديگر، چون به پراكندن حديث پرداخت، گروهي ـ از جمله، راوياني هم عصر با سمعاني (تاريخ الاسلام، همان و الانساب، همان،ص 420) ـ از او روايت كردند (اللباب، همان)، چنان كه ابن عساكر، دانشمند بزرگ اهل سنت در سدة ششم هجري، از كساني است كه از او حديث شنيد (توضيح المشتبه، همان و تبصير المنتبه، ج3، ص1147) و هم از او در كتاب معجم خود(35)، روايت كرد (تاريخ الاسلام، همان، ص306 و سير اعلام النبلاء، همان).