خلاصة:
هدف: بررسی و شناسایی مولفه های مسئولیت اجتماعی می باشد.
روش: از انواع کاربردی - توصیفی و تحلیلی و به شایوه اساتدلالی مای باشاد، از مناابع و متاون معتبار
کتابخانه ای، استنادی و شبکه جهانی اینترنات و همچناین از نظارات کارشناساان و متخصصاان مناابع
انسانی نیز استفاده شده است. تایید مولفه های تحقیق به روش دلفی تعدیل شده بوده و از نظرات 64 نفر
از کارشناسان و متخصصان منابع انسانی و رفتار سازمانی در شهرداری تهران کمک گرفته شده است.
نتیجه گیری: این تحقیق نشان داد که مولفه های مسائولیت اجتمااعی دارای 10 ماورد مای باشاد و بار
اسا این تحقیق مدیران در سازمان ها می توانند با تقویت این مولفه ها مسئولیت اجتماعی را در سازمان
خود نهادینه سازند.
مولفه ها عبارت اند از: 1-فعالیت های زیست محیطی 6- فعالیت های بشردوستانه 8-فعالیت هاای کاارگری
- -0 امور خیریه 0- فعالیت های توساعه ای 8- قاانونی 7-روش هاای کاار 6- فرهنگای 9- اطلاعااتی 14
فعالیت های سلامتی 11 - راهبری شرکت 16 - فعالیت های زنجیره تامین 18 - محصول 10 - اجتماعی
ملخص الجهاز:
, ١٣٩٠) مسئوليت اجتماعي شرکت ها داراي تعاريف مختلفي است ، مهم ترين شامل اين تعريف است کـه چگونـه بنگاه در مقابل تـأثيرات محيطـي و اجتمـاعي کـه در جريـان فعاليت هـايش بـروز مـي دهـد، مسـئوليت مي پذيرند تا فوايد را حداکثر و زيـان را حـداقل نماينـد (عيـد & اکسـفام , ٢٠٠٤) ١همچنـين تعهـدات متداومي که از طرف بنگاه ها و به صورت اخلاقي در محيط هاي اقتصادي رخ مي دهد تـا کيفيـت زنـدگي نيروي کار و نزديکان آن ها را بهبود دهند و به همان گونه اي که خدمات عمومي براي همه بايستي انجـام 2 شود (کارون & همکاران , ٢٠٠٦) لذا مسئوليت اجتماعي به عنوان عامل کليدي موفقيت و تجديد حيات بنگاه ها فرض مي گردد.
بنابراين ، آگاهي و درک عميق از ويژگي ها و نگرش مصرف کنندگان نسبت به مسائل محيطي و اخلاقي، با توجه بـه اهميـت شـديدي کـه در نـزد آنـان پيـدا کرده انـد، نسـبت بـه کسب وکارها براي طراحي يک برنامه بازاريـابي اثـربخش و کـارا کمـک مـي کنـد (رانـدل & همکـاران , مسئوليت اجتماعي, ٢٠٠٨) ٢ بايستي اذعان نمود، امروزه شرکت ها به اين نياز و مسـئوليت پـي برده انـد که ديگر نمي توانند از طريق سرمايه گذاري هاي کوتاه مدت و همچنين ، بدون توجه به ارزش هاي اخلاقي ذي نفعان ، به موفقيت بادوام و پايدار در کسب وکارهاي خود دست يابند، بلکه بايستي براي دسـتيابي بـه اهداف بلندمدت و پايدارخود از طريق به کارگيري رفتار مسئولانه بر مبناي بازار و البته ، حـداکثر نمـودن منافع و ارزش هاي تمام ذي نفعان اقدام نمايند.