ملخص الجهاز:
"چون به دریا میتوانی راه یافت سوی یک قطره چراه باید شتافت (11) سپس با بیانی ساده و اقناع کننده به برتری عشق نعرفت نسبت به عشقهای صورت پرداخته و ناشایستگی مطلوبیت حقیقی و ابدی معشوقهای نوعی را با این تفصیل توضیح میدهد: نخست اینکه قوام حسن شاهدان زمینی به ترکیب خلط و خون جسم ایشان است و آنگاه که با پیری یا بیماری،نوسانی در یکی از عناصر این ترکیب بوجود آید،جمال شخص نقصان میپذیرد یا به زشتی میگراید و با زوال حسن معشوق شعلهء عشق نیز به تدریج فر مینشیند،حال آنکه جمال شاهد غیبتی همیشگی،بلمه در فزون است و عشق بر چنین حسنی هیچگاه زایل نمیشوند: صورتی از خلط و خون آراسته نام او کرده مه ناکاسته گر شود آن خلط و آن خون کم ازو زشتتر نبود در این عالم ازو آنکه حسن او ز خلط و خون بود دانی آخر آن نکویی چون بود چند گردی گرد صورت،عیب جوی حسن در غیب است حسن در غیب جوی (12) دیگر آنکه چون در عالم محسوس همه فانیاند، آنجا هم که فنای ذات معشوق پیش از زوال جمال او اتفاق میافتد،عیش عاشق تباه گشته و حاصل چنین اتفاقی عشقی در آخر جز غم جان و اندوه هجران نیست.
علم هست آنجایگه اسرار هست طاعت روحانیان بسیار هست سوز جان و در دل میبر بسی زانکه این آنجا نشان ندهد کس (33)باری،جان مایهء کلام عطار درد عشق است و همچنانکه منظومهء سترگ حکیم فرزانهء طوس حول دو محور«خرد»و«داد»میچرخد،منظومههای بلند عطار نیز در اطراف محورهای عشق و درد در گردشند و پیام جملگی آثار او یک چیز است:«تا زمان هست بشتابید به سوی درد عشق» هر که او خواهان درد کار نیست از درخت عشق برخوردار نیست گر تو هستی اهل عشق و مرد راه درد خواه و درد خواه و درد خواه (34) پی نوشت: 1-عطار،مصیبت نامه،تصحیح نورانی وصال،تهران،زوار، چاپ سوم،1364،ص 41."