خلاصة:
در دهههای اخیر، گردشگری روستایی به عنوان یک فعالیت مکمل در کنار کشاورزی و دامداری، همواره عاملی در جهت بهبود شرایط اقتصادی ساکنین روستاها بوده است. بر این اساس این پژوهش، با هدف شناسایی عوامل موثر بر ارتقاء مقصدهای گردشگری روستایی انجام پذیرفته است. جمع آوری اطلاعات، با استفاده از دو روش آرشیوی و پیمایش از طریق مصاحبه و پرسشنامه بوده است. جامعه آماری تحقیق شامل منابع آرشیوی مرتبط با موضوع تحقیق و همچنین 13 نفر از خبرگان و افراد مجرب است. به منظور تحلیل دادههای کیفی از روش تحلیل محتوا و تحلیل مضمون استفاده شد؛ همچنین دادههای کمّی نیز، با استفاده از روش برنامه ریزی ترجیحات فازی لگاریتمی مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که ابعاد ارتقاء مقصدهای گردشگری روستایی، شامل سه بعد محیطی، منابع انسانی، و جامعه محلی، میباشد، به طوری که بعد منابع انسانی با وزن 0994/0 نسبت به ابعاد دیگر دارای وزن بیشتری میباشد. همچنین بعد جامعه محلی با وزن 0989/0 و بعد محیطی نیز با وزن 0973/0 به ترتیب در اولویت دوم و سوم قرار گرفتند. در این میان، مولفه «موثر بودن» در بعد «منابع انسانی» با وزن 261/0، مولفه «اقتصادی» در بعد «جامعه محلی» با وزن 259/0، و مولفه «زیباشناختی» در بعد «محیطی» با وزن 254/0، بیشترین وزن را به خود اختصاص دادند.
In recent decades, rural tourism as a complementary activity of agriculture and animal husbandry has always been a factor in improving the economic conditions of rural residents. Based on this research was conducted to identify factors affecting the empowerment of rural tourism destinations. Data collection was done by using two methods of archiving and scrolling through interviews and questionnaires. The statistical population of the research includes archival sources related to the subject matter of the research as well as 13 persons of experts and experienced individuals. Content analysis and thematic analysis were used to analyze the qualitative data; also, quantitative data were analyzed using the Logarithmic Fuzzy Preference Programming (LFPP) method. The results showed that the dimensions of empowerment of rural tourism destinations include three dimensions of environmental, human resources, and local community, so that dimension of human resources with a weight of 0.0994 is more weight than other dimensions. Also, the dimension of the local community and environmental dimension were also ranked second and third respectively with a weight of 0.0989 and 0.0973. Meanwhile, the component of "effectiveness" in the dimension of "human resources" with a weight of 0.261, the "economic" component in the "local community" with a weight of 0.259, and the "aesthetic" component in the field of "environmental" with a weight of 0.254, accounted for the most.