خلاصة:
مقدمه و هدف:اختلالبیشفعالیوکمبودتوجه (ADHD) ازشایعتریناختلالهایرفتاریدردورانکودکیاست. هدف این پژوهش بررسی میزان شیوعاختلالنارساییتوجه/بیشفعالیدردانشآموزاندبستانیشهرکامیاران بود.
روش کار:پژوهش حاضر از نوعمطالعه توصیفی - مقطعی بود و حجم نمونه 384 نفر بود. روش نمونهگیری تصادفی طبقه ایبود. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه علایم مرضی کودکان بود. دادهها با استفاده از نرمافزار آماری 16SPSS و آزمونهای آماری t-test و کایاسکویر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج:شیوع کلی ADHD در بین دانش آموزان شرکت کننده در این مطالعه 6.7% ، شیوع اختلال HD ، 9.8% و شیوعاختلال AD ، 8.3% می باشد. بین جنسیت، پایه ی تحصیلی و سطح تحصیلات پدر و مادر با اختلال ADHD ، AD و HD ارتباط معنی داری وجود داشت(P). بین شغل پدر، شغل مادر، چندمین فرزند خانواده بودن و سابقه ی اعتیاد در خانواده و وجود اختلال های ADHD ، AD و HD رابطه ی معنی داری وجود نداشت(P>0/05).
نتیجه گیری:میزان این اختلال در این مطالعه در حد متوسط بود. با توجه به اهمیت سطح سلامت روانی دانش آموزان به عنوان آینده سازان کشور، ضرورت شناسایی دقیق تر، تشخیص به موقع و درمان و ارائهی خدمات مشاوره ای در بین این دانش آموزان دیده می شود.
Introduction: Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is the most common behavioral disorder in childhood. The aim of this study was to investigate the prevalence of ADHD among elementary school student in the Kamyaran.
Methods: The study was a cross – sectional and the sample size was 384.The method sampling was stratified random.Child Symptom Inventory were used to collect information.Data was analyzed by SPSS16 software and T-test and Chi-square test.
Results: The overall prevalence of ADHD among students was (6.7%), HD was 9.8% and AD was 8.3%.There was a significant relationship between Gender, Grade, and Education level of Father and Mother with ADHD, AD and HD (P0/05).
Conclusion: The rate of disorder in this study was moderate. Given the importance of students mental health as theBuilding future of the country isnecessary to more precise identification, early detection, Treatment and providing consulting services among the students.