خلاصة:
مفاهیم برنامه درسی پنهان (مستتر) از جمله مفاهیم بسیار ارزشمند و راهگشا در تفکر و عمل برنامهریزی درسی است هدف از این
مقاله نگارشی تازه بر برنامه درسی پنهان در مدارس ابتدایی ناحیه ۳ استان اصفهان است. (مهرمحمدی» ۱۳۸۰ ص ۲۶۰). برنامه
درسی پنهان به تدریس متن غیررسمی و غیر ملموس نظام ارزشهاء هنجارها و طرز برداشتها و جنبههای غیرآکادمیک مراکز آموزش
و پرورش و مدارس مقطع ابتدایی و جنبههای غیررسمی مراکز آموزش و پرورش که متاثر از کل نظام تربیتی به فلسفة حاکم» ساخت
و بافت کلی جامعه باشدء اطلاق میشود (محمدی, ۱۳۷۴) به عبارت دیگر برنامه درسی پنهان اجمالا به مجموعهای از یادگیریهای
در نظام آموزش و پرورش اطلاق میشود که در بستر فرهنگ حاکم بر محیط آموزشی (مدارس ابتدایی ناحیه ۳ اصفهان) و بدون
آگاهی اعضای معلمان و داش آموزان برای دانش آموزان ابتدایی مدارس ابتدایی اصفهان حاصل میشود. در این مقاله برنامهریزی
درسی پنهان مورد بحث و بررسی قرار میگیرد.
ملخص الجهاز:
برنامه درسي پنهان به تدريس متن غيررسمي و غير ملموس نظام ارزش ها، هنجارها و طرز برداشتها و جنبه هاي غيرآکادميک مراکز آموزش و پرورش و مدارس مقطع ابتدايي و جنبه هاي غيررسمي مراکز آموزش و پرورش که متأثر از کل نظام تربيتي به فلسفۀ حاکم ، ساخت و بافت کلي جامعه باشد، اطلاق ميشود (محمدي، ١٣٧٤) به عبارت ديگر برنامه درسي پنهان اجمالا به مجموعه اي از يادگيريهاي در نظام آموزش و پرورش اطلاق ميشود که در بستر فرهنگ حاکم بر محيط آموزشي (مدارس ابتدايي ناحيه ٣ اصفهان ) و بدون آگاهي اعضاي معلمان و داش آموزان براي دانش آموزان ابتدايي مدارس ابتدايي اصفهان حاصل ميشود.
برنامه درسي پنهان را چنين تعريف کرده است : «عوامل ديگري که جزء برنامه درسي رسمي نيست و از ديد و مشاهدة برنامه ريزان و دست اندرکاران برنامه ريزي درسي آموزش و پرورش پنهان است و در فکر و عواطف و رفتار دانش آموزان ابتدايي اثر ميکند و در اغلب موارد مؤثرتر از برنامه درسي پيش بيني شده عمل مي نمايند.
همچنين برنامه هاي درسي پنهان را يادگيري چيزهايي غير از اهداف رسمي و صريح نظام آموزشي ميدانند که براي داش آموزان مقطع ابتدايي در مدارس و مراکز آموزش و پرورش حاصل ميشود.
عامل ديگر آگاهي برنامه ريزان معلمان از عوامل غير آشکاري که در آموزش مؤثر است : براي مثال وقتي معلم بداند که نوع برخورد او در ارزشيابي از آموخته هاي دانش آموزان و آثار ارزشيابي مؤثر است سعي ميکند رفتار خود را به منظور تقويت ارزشها و گرايشهاي مطلوب تنظيم نمايد.
5) Eisner, E (1990): Educational Imagination; on the Design and Evaluation on school program, (sth, Ed) New York, Macmillan college pulishing company.