خلاصة:
توسعه قابلیتهای دانش یکی از منابع رقابتی برای خلق ارزش مشتری در سازمانهای نوآور دفاعی است که در بستر معماری منابع انسانی تجلی مییابد. هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی تأثیر معماری منابع انسانی بر خلق ارزش مشتری در یک سازمان دفاعی است. ما تلاش کردیم یک چارچوب معماری منابع انسانی متشکل از اقدامات منابع انسانی، زمینه اجتماعی و یادگیری سازمانی را برای دستیابی به خلق ارزش مشتری معرفی کنیم. جامعه آماری تحقیق یکی از سازمانهای زیرمجموعه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است که مدیران و کارشناسان سازمان بهعنوان واحد تحلیل آماری انتخاب شدند. بر اساس بررسی تحقیقات گذشته، عوامل مربوط به متغیرهای تحقیق استخراج و سازههای مدل تحقیق با استفاده از تکنیکهای تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی شناسایی و تأیید شدند. سپس روابط فرض شده با استفاده از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری بررسی شدند. نتایج حاصله نشان میدهند که اقدامات منابع انسانی بر خلق ارزش مشتری اثرگذار است و نوع عضویت کارکنان این رابطه را تعدیل میکند. همچنین زمینه اجتماعی و یادگیری سازمانی این اثرگذاری را تقویت میکنند. سایر یافتهها حاکی از آن است که روابط در نظر گرفته شده در مدل تحقیق تأیید شدند. مدیران ارشد سازمان مورد مطالعه بهطور اخص و سایر مدیران سازمانهای دفاعی بهطور عام میتوانند از مدل پیشنهادی بهعنوان یک سناریو از نقشه راه منابع انسانی برای دستیابی به خلق ارزش مشتری با توجه مأموریت اصلی و اهداف کلان سازمان خود بهرهبرداری کنند.
The development of knowledge capabilities is one of the competitive resources for customer value creation in innovative defense organizations that is manifested in the context of human resource architecture. The main purpose of this study is to investigate the impact of human resource architecture on customer value creation in a defensive organization. We attempted to introduce a human resource architecture framework consisting of human resources practices, social context, and organizational learning to achieve customer value creation. The statistical population of the study is one of the subsidiaries of the Ministry of Defence and Armed Forces Logistics that the managers and experts of the organization were selected as the statistical analysis unit. Based on the review of previous studies, the sub-factors related to the research variables were extracted and the constructs of the research model were identified and confirmed using exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis techniques. Then, the hypothesized relationships were investigated using the structural equation modeling technique. The obtained results show that human resource practices affect customer value creation and the type of employee membership moderates this relationship. Social context and organizational learning also reinforce this impact. Other findings indicate that the relationships considered in the research model were confirmed. top managers of the organization in particular, and other managers of defensive organizations in general, can utilize the proposed model as a scenario of human resources roadmap to achieve customer value creation according to the main mission and goals of their organization
ملخص الجهاز:
مديران ارشد سازمان مورد مطالعه به طور اخص و ساير مـديران سـازمان هـاي دفـاعي به طور عام ميتوانند از مدل پيشنهادي به عنوان يک سناريو از نقشه راه منابع انساني براي دستيابي به خلق ارزش مشتري با توجه مأموريت اصلي و اهداف کلان سازمان خود بهره برداري کنند.
همچنين با توجه به نقش مهم معماري منابع انساني بـه عنـوان يـک زمينـه حياتي براي سازمان هاي نوآور دفاعي، مطالعات تجربي اندکي براي پيوند دادن اين مفهوم با خلق ارزش مشتري انجام شده است .
2Antunes et al رابطه بين زمينه اجتماعي و يادگيري سازماني در حالي که يادگيري اکتشافي و بهره برداري هر دو براي خلـق ارزش مشـتري اهميـت دارند (آل رسول و همکاران ، ٢٠٢١: ٥)، بحث ما تا به اينجا به موضوع شيوه مديريت آنها نپرداختـه است .
نـوع عضـويت کارکنان يک متغير تعديل کننده براي تأثير يادگيري سازماني بر خلـق ارزش مشـتري اسـت ؛ اين به معناي آن است که فرضيه دوم تحقيق تأييد ميشود.
مدل معماري منابع انساني پيشنهاد شـده بـر ريشه هاي دانش و يادگيري سازماني، زمينه اجتماعي و اقدامات منابع انسـاني تمرکـز دارد کـه زمينه ساز خلق ارزش براي مشتري و تمايز داراييهاي دانشي هستند.
Knowledge-based human resource management practices, intellectual capital and innovation, Journal of Business Research, 81(4), pp.
Strategic HRM in building micro-foundations of organizational knowledge-based performance, Human Resource Management Review, 23(4), pp.
Knowledge-based HRM practices and innovation performance: Role of social capital and knowledge sharing, Journal of International Management, 27(1), 100830.