خلاصة:
نسبت سنجی بین خطبه شقشقیه وکلیت میراث پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و امیرمؤمنان علیه السلام، سنت فرهنگی اسلام را در قالب معرفت سیاسی امامت و ولایت پدیدار میسازد. این داوری از آن رو اهمیت مییابد که "خطبه ناتمام شقشقیه" را از سویی میتوان آیینه تمام نمای مهمترین تحولات سیاسی و اجتماعی دانست که نه تنها در جامع نهجالبلاغه که در کلیت میراث خاندان عصمت بازتاب یافته است و از سویی دیگر، میتوان آن را به مثابه تصدیق کننده راستین مسائلی دانست که زوایایی از فکر و فلسفه راستین زندگانی را در علم و عمل دینی- حکومتی امام علی علیه السلام ترسیم میکند. بدین سان، درمسیر اولیه ارائه پاسخ به این پرسش که وجود تقارن معنایی وتناسب محتوایی در بین میراث فرهنگی امامj و خطبه سوم نهج البلاغه در خصوص آسیب شناسی حکومت پس از پیامبر صلی الله علیه و آله و تحولات جامعه عصر آن حضرت حامل چه پیامی است؟ امکان این فرضیه فراهم میشود که امیرمؤمنان علیه السلام در اندیشه سیاسی و کنشهای سیاسی و اجتماعی خود دارای ملاحظاتی اساسی و تعیین کننده بود که از جهان بینی توحیدی، عقلانیت مدنی و درایت سیاسی آن حضرت ناشی شده و براساس "آموزههای اسلام" مبتنی بر قرآن کریم و سنت پیامبر اکرمk قوام یافته و بیانگر نگاه متعالی و انسانی او به سیاست و رهبری جامعه و ارتباط صیانت ذات حضرتش با آن است. چنین فرضیهای رساننده این معناست که وحدت نظر و عمل در همه شئون اعتقادی و سیاسی امیرالمؤمنین جریان یافته و در قالب "سیاست متعالی" و"صیانت ذات"1 که بدون تردید مهمترین ارکان رهبری و حکمرانی راستین در یک جامعه دینی محسوب میشود متجلی گردیده است. در مسیر اخذ این معنا روش تفسیری "هرمنوتیک عام" را به منزله چارچوب روشی این نوشتار برگزیدهایم تا به واسطه آموزههای شلایرماخر بتوانیم عمل تفسیر متن (خطبه شقشقیه) را در تبیین موقعیت زیست دینی- سیاسی گوینده آن، معطوف به شرایط زمینهای متن به کار گیریم.
The comparison between the sermon of Shaqqaqiya and the
totality of the Holy Prophet and Amir al-Mu'minin's (AS) legacy
reveals the cultural tradition of Islam in the form of political
knowledge of the Imamate and Wilaya. This judgment is
necessary because the "incomplete sermon of Shaqqaqiya" can
be considered a full-fledged mirror of the most important
political and social developments reflected not only in Nahj al-
Balaghah but in the whole heritage of Ahl al Bayt. On the other
hand, it can be considered a valid acknowledgment of the issues
that depict Imam Ali's accurate intellectual angles and
philosophy in religious-governmental science and practice. Thus,
to answer the question that what massage we can infer from the
existence of semantic symmetry and content proportion between
the Imam's cultural heritage and the third sermon of Nahj al-
Balaghah regarding the pathology of the government after the
Prophet and the developments of the society? It is possible to
hypothesize that the Amir al-Mu'minin, in his political thought,
political and social actions had fundamental and decisive
considerations. These considerations have arisen from His
monotheistic worldview, civic rationality, and political wisdom
and were promoted according to the "teachings of Islam" and
based on the Holy Quran and the Prophet's tradition. This
approach expresses his transcendent and humane view toward
politics, society's leadership, and his essence relationship with
them. Such a hypothesis means that the unity of opinion and
action has flowed in all faith and political matters of Amir al-
Mo'menin and is manifested within the "transcendent politics"
and "protection of essence," which are undoubtedly the essential
pillars of authentic leadership and governance in a religious
society. To obtain this meaning, the authors chose the
interpretive method of "general hermeneutics" as the
methodological framework of the present article so based on
Schleiermacher's teachings, they could use the interpretation of
the text (Shaqqaqiya sermon) in explaining the bio-religiouspolitical
situation of its speaker