خلاصة:
برخورداری ارائهدهندگان خدمات حرفهای صرف از دانش و مهارت تخصصی و عدم آشنایی مصرفکنندگان خدمات از با فرایندها و مراحل ارائۀ خدمات سبب میشود زیاندیده از خدمات، در مقام اثبات ارکان مسئولیت مدنی، با دشواری مواجه شود که این امر بعضا به تضییع حقوق زیاندیده و تحمیل ناروای خسارات به وی منتهی میشود. به همین دلیل است که نظامهای مختلف حقوقی، با درنظرگرفتن مبانی خاص مسئولیت مدنی اشخاص حرفهای، تلاش در جبران نابرابری اصحاب چنین دعوایی دارند. این مقاله به دنبال تبیین ارکان مسئولیت مدنی ارائهدهندگان خدمات حرفهای صرف است، از این منظر که از نظر اثباتی چه تاثیری بر حقوق زیاندیده دارد. با مطالعۀ تطبیقی نظامهای حقوقی فرانسه و کامنلا و پیشفرض گرفتن مبانی مسئولیت مدنی اشخاص حرفهای در نظام حقوقی ایران مشخص میشود که در بسیاری از فروض، زیاندیده از اثبات زیان، فعل زیانبار و رابطۀ سببیت معاف است یا اثبات آن برای وی بهسهولت امکانپذیر است.
TThe professional service providers’ specialized knowledge and skill versus the service customers’ unfamiliarity with the process of service providing cause difficulties for the injured party in proving the main elements of the contractual and non-contractual liability. As a result, sometimes wasting the injured parties’ rights and improper imposition of damages is unavoidable. For this reason, different legal systems such as French Law and Common Law try to eliminate the complaints’ inequality by considering special basis for the professional’s civil liability.This article seeks to explain the professional’s contractual and non-contractual liability’s main elements and pillars from the prospective of its effect on the injured party’s rights. A comparative study of French Law and Common Law and assuming the civil liability's basis for the professional service providers in Iranian legal system shows that in many cases, the injured party is exempt from proving the harmful act and the casual relationship or it is easily possible for him to prove it.
ملخص الجهاز:
تسهيل در اثبات مسئوليت مدني قراردادي و خارج از قرارداد ارائه دهندگان خدمات حرفه اي صرف در حقوق ايران با مطالعۀ تطبيقي حقوق فرانسه و کامن لا محمدکاظم مهتاب پور،١ حوريه وجگاني 2 تاريخ دريافت : ١٤٠٠/٣/١٧ تاريخ پذيرش : ١٤٠٠/٦/٢٥ نوع مقاله : پژوهشي چکيده برخورداري ارائه دهندگان خدمات حرفه اي صرف از دانش و مهارت تخصصي و عدم آشنايي مصرف کنندگان خدمات از با فرايندها و مراحل ارائۀ خدمات سبب ميشود زيان ديده از خدمات ، در مقام اثبات ارکان مسئوليت مدني، با دشواري مواجه شود که اين امر بعضا به تضييع حقوق زيان ديده و تحميل نارواي خسارات به وي منتهي ميشود.
مقالۀ حاضر، با مطالعۀ تطبيقي نظام هاي حقوقي فرانسه و کامن لا، ضمن تبيين ارکان مسئوليت مدني ارائه دهندگان خدمات حرفه اي صرف ، با پيش فرض گرفتن مباني مسئوليت مدني اين اشخاص در نظام حقوقي ايران تلاش در روشن نمودن حقوقي اثباتي زيان ديده در دعاوي مطالبۀ زيان دارد و مشخص مينمايد که در برخي از فروض ، زيان ديده از اثبات زيان ، فعل زيان بار و رابطۀ سببيت بينياز خواهد بود يا اثبات آن را به سهولت انجام خواهد داد.
ir/article//http: آن چه تاکنون درخصوص مسئوليت مدني اشخاص حرفه اي به رشتۀ تحرير درآمده ، بيشتر به مباني مسئوليت مدني اين اشخاص و به ويژه توليدکنندگان کالا پرداخته و کمتر مقاله اي به صورت اختصاصي به موضوع حقوقي اثباتي زيان ديده از ارائه دهندگان خدمات حرفه اي صرف پرداخته است .