خلاصة:
مفاهیم ژنتیکی به سه سطح اصلی ماکروسکوپی، میکروسکوپی و زیر میکروسکوپی اختصاص داده میشوند. بهمنظور بررسی درک دانشآموزان سال دوازدهم رشته تجربی، مهارتآموزان فارغالتحصیل زیستشناسی و دانشجومعلمان رشته زیستشناسی مشغول به تحصیل در نیمسال هفتم در پیوند دادن ایدهها و مفاهیم این 3 سطح، سؤالات مختلفی از مخاطبان مطرح شد. نتایج این تحقیق مقطعی – تحلیلی نشان داد که دانشآموزان و برخی از دانشجومعلمان در درک سطوح میکروسکوپی و زیر میکروسکوپی ژنتیک چندان توانا نیستند. مهارتآموزان نسبت به دو گروه دیگر درک سلولی و مولکولی بهتری از وقایع ژنتیکی داشتند. دشواری درک دانشآموزان و دانشجومعلمان در پیوند مفاهیم این است که مفاهیم و فرایندهای ژنتیکی به سطوح مختلف سازمان تعلق دارند و این افراد نتوانستهاند ارتباط بین سطوح را تحلیل کنند. بر اساس یافتههای پژوهش، درنظرگرفتن اصلاحاتی هم در روشهای تدریس و هم در محتوای برنامه درسی ضروری است.
Genetic concepts are divided into three main levels, macroscopic, microscopic, and sub-microscopic. In order to study the understanding of the students of the twelfth year of the experimental field, biology graduate skills students, and biology student teachers semester 7 in the connection between the ideas and concepts of these three levels, Various questions were asked by the audience who wanted to use molecular concepts and processes to bridge the gap between these levels in understanding genetics. The results of this cross-sectional study showed that students and some student teachers can’t understand the microscopic and sub-microscopic levels of genetics. Skills students had a better cellular and molecular understanding of genetic events than the other two groups. The difficulty for students in understanding the connection of concepts is that the concepts and genetic processes belong to different levels of the organization and these people have not been able to analyze the relationship between the levels. Based on our findings, it is necessary to consider improvements in both teaching methods and curriculum content.
ملخص الجهاز:
درک سلولي و مولکولي دانش آموزان ، مهارت آموزان و دانشجومعلمان رشته آموزش زيست شناسي ازپديده هاي ژنتيکي :يک مطالعه مقطعي فيروزه علويان ١ * تاريخ دريافت ١٤٠١/٠٢/١٣ تاريخ پذيرش ١٤٠١/٠٥/١١ از صفحه ١٥ تا ٢٧ چکيده مفاهيم ژنتيکي به سه سطح اصلي ماکروسکوپي ، ميکروسکوپي و زير ميکروسکوپي اختصاص داده مي شوند.
براين اساس ، هدف از اين تحقيق تأکيد بر توجه بيشتر به فعاليت هاي يادگيري که هدفشان يکپارچه سازي و نه جداسازي سطوح مختلف يادگيري ژنتيک ؛ و مقايسه درک سلولي و مولکولي دانش آموزان ، مهارت آموزان و دانشجومعلمان رشته آموزش زيست شناسي از پديده هاي زيستي است .
جدول ٤-توزيع پاسخ ها (%) در مورد عملکرد RNA پاسخ ها پايه ١٢ ماده ٢٨ دانشجومعلم mRNA (به تصویر صفحه رجوع شود) بحث در اين تحقيق ، چگونگي درک دانش آموزان ، مهارت آموزان و دانشجومعلمان رشته آموزش زيست شناسي از هر سطح از سازمان (سطوح کلان ، سلولي و مولکولي ) تحليل شد و توانايي آن ها را براي ارتباط بين اين سطوح مورد بررسي قرار گرفت .
تجزيه وتحليل يافته هاي مربوط به سؤالات گربه ، دانه نخودفرنگي و باکتري نشان مي دهد که براي اکثر دانش آموزان کلاس دوازدهم توضيح پديده هاي ژنتيکي در سطح کلان با استفاده از توضيحات در سطوح خرد (سلولي و مولکولي ) دشوار است .
Cellular and molecular perceptions of students, skills students and biology education student teachers of genetic phenomena: a cross-sectional study 1 Firoozeh Alavian * Abstract Genetic concepts are divided into three main levels, macroscopic, microscopic, and sub-microscopic.