خلاصة:
مسئولیت اجتماعی تعهد واحدهای تجاری و جامعه به اعمال قانونی، اخلاقی و انسان دوستانه مناسب در حمایت و بهبود رفاه جامعه و هم واحدهای تجاری است. مسئولیت اجتماعی شرکت بهطور گستردهای از دیدگاههای مختلف مورد تحقیق قرار گرفته است. یکی از جریانهای تحقیقی جدید، تأثیر پیچیدگی شرکت بر مسئولیت اجتماعی شرکت است که نشان میدهد شرکتهای پیچیدهتر به گزارشدهی و شیوههای مدیریتی پیچیدهتری نیاز دارند. هدف این پژوهش رابطه بین پیچیدگی شرکت و مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. اطلاعات مورد نیاز این پژوهش برگرفته از صورتهای مالی 146 شرکت در بازه زمانی 1392-1399 میباشد. پژوهش انجامشده از نظر نوع هدف جزء پژوهشهای کاربردی است و روش پژوهش از نظر ماهیت و محتوایی همبستگی میباشد و برای تجزیهوتحلیل فرضیه از تحلیل پانلی کمک گرفته شده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیههای پژوهش نشان داد بین پیچیدگی شرکت (معیار اندازه شرکت و اهرم مالی) و مسئولیتپذیری اجتماعی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد؛ اما بین پیچیدگی شرکت (معیار ترکیبی از پیچیدگی و عدم اطمینان محیطی) و مسئولیتپذیری اجتماعی رابطه معنیداری وجود ندارد.
Social responsibility is the commitment of business units and society to appropriate legal, ethical and humanitarian actions to support and improve the welfare of society and business units. The social responsibility of the company has been extensively researched from different perspectives. One of the new research trends is the impact of corporate complexity on corporate social responsibility, which shows that more complex companies need more sophisticated reporting and management practices. The purpose of this study is the relationship between company complexity and social responsibility of companies listed on the Tehran Stock Exchange. The information required for this study is taken from the financial statements of 146 companies in the period 1392-1391. In terms of purpose, the research is part of applied research and the research method is correlational in terms of nature and content, and panel analysis has been used to analyze the hypothesis. The results of testing the research hypotheses showed that there is a positive and significant relationship between firm complexity (firm size criteria and financial leverage) and social responsibility; but there is no significant relationship between firm complexity (a combination of complexity and environmental uncertainty) and social responsibility.
ملخص الجهاز:
ادبيات تحقيق مسئوليت پذيري اجتماعي شرکت در اواسط قرن بيستم ، عنوان مسئوليت اجتماعي شرکت ها، توسط متفکرين و متخصصين مديريت کسب وکار، در آمريکا مطرح شده و در بسياري از محافل علمي، سياسي و اقتصادي کشورهاي پيشرفته و درحال توسعه ، به دغدغه مهمي در مديريت ، بازاريابي و سرمايه گذاري، تبديل شد؛ اما از لحاظ تاريخي اين مفهوم در دهه ١٩٦٠ به طور گسترده مورد توجه 1 firm complexity 2 Luo et al 3 Loughran & McDonald 4 Contingency theory 5 Sahlin 6 Grüne-Yanoff 7 Burkert 8 Drempetic et al 9 Environmental, Social, and Governance )ESG) 10 Gallo & Christensen 71 قرار گرفت و براي پوششش مسئوليت اخلاقي و قانوني شرکت ها مورد توجه قرار گرفت (اميري، ١٣٩٩).
1 Ho et al 2 Kim & Statman 3 Serafeim, et al 72 پيشينه تحقيق تحقيقات در مورد اين موضوع و به خصوص در مورد پيچيدگي شرکت بسيار محدود است و تنها ميتوان به موارد زير اشاره نمود: لاگر و همکاران (٢٠٢١) در تحقيقي با عنوان رابطه بين پيچيدگي شرکت و مسئوليت پذيري اجتماعي شرکت با پيروي از يک رويکرد اقتضايي و متناسب با ماهيت چندبعدي مسئوليت پذيري اجتماعي شرکت ، نشان دادند که سطح بالاتري از مسئوليت پذيري اجتماعي شرکت در شرکت هاي پيچيده تر مشهود است .
1 Otley 2 Schreck & Raithel 3 Hörisch et al 4 Darnall et al 5 Blau 74 بر اين اساس فرضيات تحقيق به شرح زير ارائه ميشوند: فرضيه اول : بين پيچيدگي شرکت (معيار اندازه شرکت و اهرم مالي) و مسئوليت پذيري اجتماعي رابطه معنيداري وجود دارد.