خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی مدل ساختاری اضطراب بیماری کووید 19 بر اساس استرس ادراک شده با نقش میانجی حمایت اجتماعی ادراک شده در دانشجویان انجام شد. روش تحقیق از نوع توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز در سال تحصیلی 400-1399 بودند. حجم نمونه 322 نفر تعین شد که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از مقیاس اضطراب کرونا ویروس (CDAS، علیپور و همکاران، 1398)، استرس ادراک شده (PSS، کوهن و همکاران، 1983)، حمایت اجتماعی ادراک شده (MSPSS، زیمت و همکاران، 1998) استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری با کمک نرم افزارهای آماری spss 27 و AMOS 24 انجام شد. نتایج نشان داد مدل کلی پژوهش با داده های تجربی برازش دارد. علاوه بر این بین استرس ادراک شده با اضطراب بیماری کووید 19 ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد (001/0=p ،60/0=β). و بین استرس ادراک شده و حمایت اجتماعی ادراک شده رابطه منفی و معناداری وجود دارد (001/0= p ،72/0-=β). اما نقش میانجی حمایت اجتماعی بین استرس ادراک شده با اضطراب بیماری تایید نشد (05/0p). نتایج این پژوهش نشان داد که کاهش استرس ادراک شده و برخورداری از حمایت اجتماعی ادراک شده نقش موثری را در کاهش اضطراب بیماری کرونا ایفا می کند.
The aim of this study was to evaluate the structural model of Covid 19 disease anxiety based on perceived stress with the mediating role of perceived social support in students. The research method was descriptive-correlational. The statistical population included all students of Islamic Azad University, Tehran Central Branch in the academic year 1399-400. The sample size was 322 people who were selected by cluster random sampling. Coronavirus Anxiety Scale (CDAS, Alipour et al., 1398), Perceived stress (PSS, Cohen et al., 1983), and Perceived social support (MSPSS, Zimet et al., 1998) were used to collect data. Data analysis was performed using structural equation modeling with the help of SPSS 27 and AMOS 24 statistical software. The results showed that the general model of the research fits with the experimental data. In addition, there is a positive and significant relationship between perceived stress and anxiety in Covid 19 disease (p = 0.001, β = 0.60). And there is a negative and significant relationship between perceived stress and perceived social support (p = 0.001, β = -0.72). But the mediating role of social support between perceived stress and disease anxiety was not confirmed (p
ملخص الجهاز:
مدل ساختاري اضطراب بيماري کوويد- ١٩ بر اساس استرس ادراک شده با نقش ميانجي حمايت اجتماعي ادراک شده در دانشجويان Structural model Covid 19 disease anxiety based on perceived stress with the mediating role of perceived social support in students توحيد اکبروند Tohid Aakbarvand PhD Student, Department of Psychology, Roodehen دانشجوي دکتري ، گروه روان شناسي ، واحد رودهن ، دانشگاه آزاد اسلامي ، Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکيده Abstract The aim of this study was to evaluate the structural پژوهش حاضر با هدف ارزيابي مدل ساختاري اضطراب بيماري کوويد ١٩ model of Covid 19 disease anxiety based on perceived بر اساس استرس ادراک شده با نقش ميانجي حمايت اجتماعي ادراک شده stress with the mediating role of perceived social support in students.
Pak مدل ساختاري اضطراب بيماري کوويد- ١٩ بر اساس استرس ادراک شده با نقش ميانجي حمايت اجتماعي ادراک شده در دانشجويان Structural model Covid 19 disease anxiety based on perceived stress with the mediating role of perceived social support … جامعه و شيوه پژوهش با در نظر گرفتن حداقل خطا با روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شدند.
org//https: مدل ساختاري اضطراب بيماري کوويد- ١٩ بر اساس استرس ادراک شده با نقش ميانجي حمايت اجتماعي ادراک شده در دانشجويان Structural model Covid 19 disease anxiety based on perceived stress with the mediating role of perceived social support … عزتي، ع ..