خلاصة:
سرمایه اجتماعی در هر جامعه ای برخاسته از تجربههای تاریخی و تابع شرایط زمانی و مکانی آن است. از مهمترین مؤلفههای سرمایه اجتماعی، هنجارهای اجتماعی است که در حیطه موضوعات جامعهشناسی قرار میگیرد. هنجارهای اجتماعی به منزله قاعده رفتاری هستند که در تعاملات و مناسبات اجتماعی به کار برده میشوند و منبعث از اعتقادات، باورها و ارزشهای اجتماعی هستند. مقاله حاضر می کوشد تا با روش توصیفی – تحلیلی مکانیسمهای نهادینهسازی هنجارهای اجتماعی را از نگاه امام علی(ع) بررسی نماید، یافتههای پژوهش نشان میدهد، از نگاه امام علی(ع) مهمترین ویژگیهایی که سبب میشود هنجارهای اجتماعی در جامعه نهادینه شوند، عبارتنداز: عادلانهبودن هنجارها، هماهنگی و همسویی هنجارها با نیازهای ذاتی انسان، پایداری هنجارها، حقگرایی، هماهنگی هنجارها، همچنین آگاهی اجتماعی و پرهیز از فردگرایی، پذیرش الگوهای مرجع، خود کنترلی، آخرتگرایی، اعتقاد به نظارت الهی،وجدان اخلاقی،اعتقاد به کرامت ذاتی،معناگرایی، بخشی از ویژگیهایی است که افراد در جامعه انسانی، بایستی از آن برخودار باشند تا هنجارهادر اجتماع نهادینه شوند .از نتایج پژوهش می توان به بومیسازی و اسلامی سازی راهکارهای نهادینه سازی هنجارها در جامعه اسلامی اشاره نمود. .
Social capital in each and every society has its origin in historical experiences and is a function of temporal and spatial situation. Among the most important factors in social capital are social norms, which fall within the scope of sociology. Social norms are rules of behavior used in social interactions and relations and emanate from opinions, beliefs, and social values. Through the analytic-descriptive method, the present article tries to examine mechanisms of institutionalization of social norms from the standpoint of Imam Ali (PBUH). Research findings show that in his view the most important traits of individuals in society that engender institutionalization of social norms are justice of norms, harmony and alignment of norms with essential human needs, sustainability of norms, righteousness, coherence of norms, social awareness and avoidance of individualism, acceptance of reference groups, self-control, otherworldliness, belief in divine monitoring, moral sense, belief in essential dignity of human beings, and spiritualism. Localization and Islamization of the ways of institutionalizing norms in Islamic society can be referred to as the results of the research.
ملخص الجهاز:
مقاله حاضر می کوشد تا با روش توصـیفی – تحلیلـی مکانیسم های نهادینه سازی هنجارهـای اجتمـاعی را از نگـاه امـام علـی(ع ) بررسـی نمایـد، یافته های پژوهش نشان میدهد، از نگـاه امـام علـی(ع ) مهمتـرین ویژگـیهـایی کـه سـبب میشود هنجارهای اجتماعی در جامعه نهادینـه شـوند، عبارتنـداز: عادلانـه بـودن هنجارهـا، هماهنگی و همسویی هنجارها بـا نیازهـای ذاتـی انسـان ، پایـداری هنجارهـا، حـق گرایـی، هماهنگی هنجارها، همچنـین آگـاهی اجتمـاعی و پرهیـز از فردگرایـی ، پـذیرش الگوهـای * دانشجوی دکتری علوم و معارف نهج البلاغه ، دانشگاه میبد، میبد، ایران ، gmail.
«ریشه بسیاری از فتنـه هـا دو چیز است : پیروی از هوای نفس واحکام دروغـین خـود سـاخته کـه مخـالف بـا کتـاب خداست و بیشک اگر احکام قرآن در میان مردم باشد و اصالت قوانین اسلام حفظ شـود و بدعت های ناروا در دین خدا نباشد و اصالت قوانین نـاب الهـی و هـوی وهـوس هـا حـاکم نشود فتنه ای پدید نخواهدآمد چرا که این قوانین مجری عدالت و حافظ حقوق همـه مـردم ، بیان گر وظائف است ، فتنه آن زمان شروع میشود که قوانین الهی در مسـیر مطـامع شخصـی تحریف شود حق وعدالت زیر پا بماند و افراد و گروه ها وظایف خود را فراموش کننـد و بـه بدعت ها رویآورند در واقع در آن جا که با تحریف و تفسیرهای غلط به هوی وهوس خـود میرسند، به سراغ آن میروند و هرجا نیاز به جعل احکام تـازه ای دیدنـد؛ دسـت بـه دامـن بدعت میزنند بنابراین بیاعتنایی به هنجارهـای حـاکم بـر جامعـه وسـنت هـای موجـود و بدعت گذاری سبب میشود که مردم در پذیرش آن دچار دوگانگی شده و جامعه بـه سـمت انحرافات پیش رود.