خلاصة:
تعلیم و تربیت انسان تدریجی و مراحل آن و متناسب با رشد قوای مادی و معنوی است. از این رو تعلیم و تربیت بویژه دوران کودکی در اسلام جایگاه ویژه ای داشته. چه رشد و جهت گیری استعداد های انسانی از دوره کودکی شروع می شود. این نوشتار به روش تحلیلی- توصیفی و کتابخانهای با هدف تحلیل سندی و محتوایی حدیث «العلم فی الصغر»، به بیان ساختار کلی تعلیم و تربیت اسلامی پرداخته و حدیث را با آن مقایسه وبه رفع تعارض ظاهری با دیگر روایات تعلیم و تربیت کودکان پرداخته است. و ضمن جبران ضعف سندی این حدیث بیان میدارد مهمترین مرحلهی تعلیم و تربیت دوران کودکی است. زیرا شخصیت و هنجارهای اخلاقی، قضاوت ها و انگیزهای عمل بوسیله الگوهای محیطی اطراف و.. شکل می گیرد و به دلیل آنکه کودک با عهد فطری خویش فاصله نگرفته است می توان شخصیت کودک را بر اساس توحید سامان داد و علاوه بر ثبات شخصیت کودک موجب شکوفا شدن استعدادهای مادی و معنوی در جهت اهداف توحیدی شد. این شخصیت همانند نقش بر روی حجر با گذر زمان ثبات می یابد. در نتیجه محتوای حدیث «العلم فی الصغر» همراستا با مجموعهی احادیث تعلیم و تربیت کودکان است.
Human education is gradual and its stages and is commensurate with the growth of material and spiritual powers. Hence, education, especially childhood, has a special place in Islam. How the development and orientation of human talents begins in childhood. This article uses a descriptive-analytical method and a library with the aim of analyzing the document and content of the hadith "Al-Alam Fi Al-Soghr", expresses the general structure of Islamic education and compares the hadith with it and eliminates the apparent conflict with other narrations of children's education.And while compensating for the weakness of the document, this hadith states that it is the most important stage of childhood education. Because the personality and moral norms, judgments and motivations of action are formed by the surrounding environmental patterns, etc., and because the child is not far from his natural age, the child's personality can be organized based on monotheism and in addition to the stability of the child's personality The flourishing of material and spiritual talents in the direction of monotheistic goals. This character stabilizes over time like a role on a stone. As a result, the content of the hadith "Al-Alam Fi Al-Soghr" is in line with the collection of hadiths for educating children.
ملخص الجهاز:
روايات سبعه سنين بـازي کـردن و رها بودن کودک از تربيت را براي هفت سالۀ اول کودکان در نظر گرفته ، بـر خـلاف روايت العلم في الصغر که براي اين دوره علم آموزي و تعليم و تربيت را داراي اهميـت مي داند چراکه همانند نقش بر روي سنگ ماندگار است ، بنابراين ضرورت دارد حديث «العلم في الصغر» را در ساختار تعليم و تربيت اسلامي کودکان تحليـل کـرده و رابطـۀ آن را با روايات سبعه سنين مشخص نمود.
۲-۳- جايگاه توحيد در يادگيري ضمني کودکان بيـان شـد کـه شخصـيت و هنجارهـاي کـودک بـه صـورت ناخودآگـاه و متـأثر از الگوهاي محيطي اطراف شکل مي گيرد و قواي انديشه پس از شکل گيري بر مبنـاي آن سامان مي يابد و به تحليل و استدلال امور مي پردازد اين شکل گيري شخصـيت کـودک در حالي است که با عهد فطري خويش فاصله نگرفته بنابراين مي توان گفت که سـنگ بناي شخصيت انسان ها در مرحلـۀ ايجـاد، توحيـد محـوري اسـت و چنانچـه الگوهـاي محيطي و خانواده نيز براساس توحيد محوري باشند ايـن شخصـيت توحيـدي کودکـان رشد وقوام يافته و هنجارها و تحليل هاي توحيدي را به ارمغان خواهد آورد.
به همين منظور است که قرآن کريم بيان مي دارد تمام ابعاد شخصيت کـودک را در مسير توحيدي جهت دهيد١ يعني پـس از آنکـه کـودک بـه صـورت نـاخودآگـاه شخصيت خويش را براساس توحيـد شـکل داد بـا رشـد انديشـه خـودآگـاه ، سـؤالات کودک را متناسب با فهم کودک در چهارچوب توحيد پاسـخ دهيـد تـا نظـام اخلاقـي ، انديشه ، و عمل کودک در نظام توحيدي قرار گيرد در ايـن زمـان کـودک بـه دنبـال آن است تا مباحث توحيدي را با سؤالات گوناگون مطرح کند تا نظام بنـدي ذهـن خـود را براساس بينش توحيدي سامان دهد.