خلاصة:
هدف: مشکلات زناشویی میتواند باعث افزایش طلاق عاطفی و کاهش سلامت معنوی زوجین شود. در نتیجه، هدف این پژوهش تعیین تاثیر آموزش سبکزندگی ایرانی- اسلامی بر طلاق عاطفی و سلامت معنوی در زوجین دارای مشکلات زناشویی بود.
مواد و روشها: مطالعه حاضر نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش زوجین دارای مشکلات زناشویی مراجعهکننده به مراکز مشاوره شهرستان بابل در سال 1400 بودند. نمونه پژوهش 30 زوج بودند که پس از بررسی ملاکهای ورود به مطالعه با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 60 دقیقهای تحت آموزش سبکزندگی ایرانی- اسلامی قرار گرفت و گروه کنترل در لیست انتظار برای آموزش ماند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس طلاق عاطفی (گاتمن، 1994) و مقیاس سلامت معنوی (پالوتزین و همکاران، 2012) بودند. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرمافزار SPSS-21 استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد که بین گروههای آزمایش و کنترل از نظر طلاق عاطفی و سلامت معنوی تفاوت معنیداری وجود داشت. به عبارت دیگر، روش آموزش سبکزندگی ایرانی- اسلامی باعث کاهش طلاق عاطفی و افزایش سلامت معنوی در زوجین دارای مشکلات زناشویی شد (001/0>P).
نتیجهگیری: نتایج حاکی از تاثیر مثبت آموزش سبکزندگی ایرانی- اسلامی بر طلاق عاطفی و سلامت معنوی زوجین بود. در نتیجه، برای مداخلههای روانشناختی بهویژه کاهش طلاق عاطفی و افزایش سلامت معنی میتوان از روش آموزش سبکزندگی ایرانی- اسلامی در کنار سایر روشهای آموزشی استفاده کرد.
Purpose: Marital problems can increase emotional divorce and decrease the spiritual health of couples. As a result, the aim of this study was to determine the effect of Iranian-Islamic lifestyle education on emotional divorce and spiritual health in couples with marital problems.
Materials and Methods: The present study was quasi-experimental with pre-test and post-test design with control group. The study population was couples with marital problems who referred to counseling centers in Babol in 1400. The sample consisted of 30 couples who, after reviewing the inclusion criteria, were selected by available sampling method and randomly replaced in two equal groups. The experimental group underwent 10 sessions of 60 minutes of Iranian-Islamic lifestyle training and the control group remained on the waiting list for training. Research instruments included the Emotional Divorce Scale (Guttman, 1994) and the Spiritual Health Scale (Palutzin et al., 2012). Multivariate analysis of covariance in SPSS-21 software was used to analyze the data.
Findings: The results showed that there was a significant difference between the experimental and control groups in terms of emotional divorce and spiritual health. In other words, the Iranian-Islamic lifestyle education method reduced emotional divorce and increased spiritual health in couples with marital problems (P
Conclusion: The results showed the positive effect of Iranian-Islamic lifestyle education on emotional divorce and spiritual health of couples. As a result, for psychological interventions, especially to reduce emotional divorce and increase health, the Iranian-Islamic lifestyle education method can be used along with other educational methods.