خلاصة:
هدف: این پژوهش با هدف، وابستگی به شبکههای مجازی و سبکهای فرزندپروری در نوجوانان: نقش واسطهای تنظیم هیجان انجام شد. مواد و روش ها: روش پژوهش مقطعی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه (دختر و پسر) شهر تهران در سال 1400-1399 تشکیل دادند، که از میان آنها، تعداد 400 نفر با روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای انتخاب شدند. در این پژوهش از ابزارهای وابستگی به فضای مجازی ، سبک های فرزندپروری ادراک شده و تنظیم هیجانی (گارنفسکی و کرایج، 2006) استفاده شد که همگی از اعتبار و پایایی قابل قبولی برخوردار بودند. به منظور تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS-V23 و Amos-V8.8 استفاده گردید. همچنین بهمنظور پاسخگویی به فرضیههای پژوهش از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که مدل از برازش مناسبی برخوردار است. نتایج نشان داد بین سبکهای فرزندپروری ادراک شده با وابستگی به شبکههای مجازی در نوجوانان رابطه وجود دارد. سبکهای فرزندپروری ادراک شده اثر غیرمستقیم بر وابستگی به شبکههای مجازی به واسطه تنظیم هیجان مثبت و منفی داشته است (05/0>p). همچنین نتایج نشان داد که اثر غیرمستقیم سبکهای فرزندپروری ادراک شده بر وابستگی به شبکههای مجازی نوجوانان به واسطه تنظیم هیجان با 95 درصد اطمینان مورد تأیید بوده است. نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر راهبردهای تنظیم هیجان نقشی موثر در میزان استفاده از شبکههای مجازی در نوجوانان دارند و باید در برنامههای آموزشی و تربیتی به سبک های فرزندپروری والدین نیز توجه بیشتری شود.
Purpose: This study was conducted with the aim of virtual network dependence and parenting styles in adolescents: the mediating role of emotion regulation.
Materials and Methods: The research method is cross-sectional correlation. The statistical population of this study consisted of all high school students (boys and girls) in Tehran in 1300-1400, from which 400 people were selected by stepwise cluster sampling. In this study, tools of virtual network dependence (Khajeh Ahmadi et al., 2016), perceived parenting styles (Bamrind, 1997) and emotional regulation (Garnefski and Kraaij, 2006) were used, all of which had acceptable validity and reliability. SPSS-V23 and Amos-V8.8 software were used to analyze the data. Structural equation modeling was also used to answer the research hypotheses.
Findings: Findings showed that the model has a good fit. The results showed that there is a relationship between perceived parenting styles and virtual network dependence in adolescents. Perceived parenting styles have an indirect effect on virtual network dependence through positive and negative emotion regulation (p
Conclusion: According to the results of the present study, emotion regulation strategies have an effective role in the use of virtual networks in adolescents and more attention should be paid to parenting styles in educational programs.