خلاصة:
از آنجایی که آموزش و پرورش یکی از سازمانهای خدماتی پایه در روند توسعه علم و رشد و پیشرفت جامعه محسوب میگردد. بنابراین، پرداختن به مسایل اینگونه سازمانها دارای اهمیت ویژهای بوده و میتواند نتایج مهمی را به دنبال داشته باشد. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی و از نوع پیمایشی بوده و از لحاظ هدف یک تحقیق کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان دبستانی استان البرز بود که تعداد نمونه 200 n= نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند که از روش نمونهگیری تصادفی استفادهشده است. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد ویژگیهای شغلی هاکمن و اولدهام که در سال (1979) تهیه و تدوین شده است استفاده شد... روایی و پایایی پرسشنامه توسط متخصصین مربوطه مورد تایید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 73/0 = α و آزمون توصیف 49/0= α نیز تایید شد. جهت تجزیه و تحلیلی دادهها از آزمونهای همبستگی پیرسان و رگرسیون چند متغیری استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که بین ویژگیهای اصلی شغل با بروندادهای شغلی معلمان ابتدایی رابطه معناداری وجود دارد.
ملخص الجهاز:
٢. مبانی نظری و پیشینه پژوهش اولین بار در سال ١٩٧١ هاکمن و لالر٤ در مطالعه ای که در یک شرکت تلفن انجام دادند به این نتیجه رسیدند که هر چه کارکنان ویژگی هایی مانند تنوع مهارت ، استقلال عمل در انجام کار، هویت داشتن شغلشان ، بازخورد و سروکار داشتن با دیگران را بیشتر احساس کنند، رضایت خاطر آنان بیشتر، عملکرد آنان در محل کار بهتر و میزان غیبت آنان کمتر است (فرجی 5 و همکاران ، ١٣٨٧).
همچنین ، ارتباط های بین فردی و فرهنگ سازمانی پیش بینی کننده بهتری برای سلامت روان بودند؛ بنابراین فرضیه های پژوهش به صورت زیر قابل بیان است : فرضیه اصلی: ١-ویژگیهای اصلی شغلی (تنوع مهارت ، هویت تکلیف ، اهمیت تکلیف ، استقلال کاری، بازخورد ازکار و توان انگیزشی شغل ) با بروندادهای شغلی (انگیزش درونی شغلی، خشنودی عمومی شغلی و خشنودی رشدی) معلمان ابتدایی رابطه دارند.
نتیجه به دست آمده از تجزیه و تحلیل داده ها نمایانگر وجود رابطه بین مؤلفه استقلال کاری و تنوع مهارت با خشنودی شغلی عمومی است و سایر مؤلفه های این متغیر که شامل هویت تکلیف ، اهمیت تکلیف و بازخورد با متغیر انگیزش درونی به صورت همزمان پرداخته میشود دارای تاثیر معنیداری نمیباشند.
نتیجه به دست آمده از تجزیه و تحلیل داده ها نمایانگر وجود رابطه بین مؤلفه تنوع مهارت با خشنودی رشدی است و سایر مؤلفه های این متغیر که شامل هویت تکلیف ، اهمیت تکلیف ، استقلال کاری و بازخورد با متغیر انگیزش درونی به صورت همزمان پرداخته میشود دارای تاثیر معنیداری نمیباشند.