خلاصة:
هدف این پژوهش اندازهگیری و مقایسه نگرش به حجاب و هوش معنوی در بین دانشجویان متاهل و مجرد بوده است. بدین منظور دانشجویان دختر در موسسه آموزش عالی فاطمیه شیراز بهعنوان مطالعه موردی انتخاب گردید. جامعه آماری کلیه دانشجویان موسسه در سال 1400-1399 بود که از این میان 233 نفر بهعنوان نمونه با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شده است. در این پژوهش از روش توصیفی و آزمون مقایسه میانگین آنووا استفاده شده و گردآوری دادهها با استفاده از مقیاس سنجش هوش معنوی کینگ (sisri) و آزمون استاندارد نگرش به حجاب انجام گردید. یافتههای پژوهش نشان میدهد نگرش به حجاب بهصورت معنیدار در بین دانشجویان متاهل بیش از دانشجویان مجرد است. همچنین نگرش به حجاب با افزایش سن، کم میشود. علاوه بر این هوش معنوی نیز در بین دانشجویان متاهل بیش از دانشجویان مجرد است، اما این تفاوت معنیدار نیست. همچنین هوش معنوی با افزایش سن، بیشتر میشود. یافتههای این پژوهش برای سیاستگذاران حوزۀ آموزش عالی بهویژه شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری و نیز مدیران دانشگاهها و مراکز آموزش عالی دلالتهای سیاستی و مدیریتی مهمی دارد
the purpose of this study was to measure and compare attitudes toward hijab and spiritual intelligence among married and single students. for this purpose, female students in shiraz fatemieh higher education institute were picked as a statistical population. among all students in 2021-2022, 233 people were selected as a sample by random sampling method. in this research, descriptive and anova mean comparison test was used, data were collected using the king spiritual intelligence scale (sisri) and the standard test of attitude towards hijab. findings show that attitudes toward hijab are significantly higher among married students than single students. also, the attitude towards the hijab decreases with age. in addition, spiritual intelligence is higher among married students than single students, but this difference is not significant. spiritual intelligence also increases with age. the findings of this study have important policy and managerial implications for policymakers in higher education, especially the supreme council of the cultural revolution and the ministry of science, research and technology, also the directors of universities and higher education centers.
ملخص الجهاز:
هوش معنوي به لحاظ تأثيري که بر فرد دارد، ميتواند رفتار شـخص را بـه سـوي موفقيـت هدايت کند که اين فرآيند براي دانشجويان که آينده سازان کشور هستند بسيار ضروري است (حاجيان ، شيخ الاسلامي، همايي، رحيمـي و امين الرعايا، ١٣٩١).
(1396 ازآن جايي که رعايت حجاب از نحوه نگرش و عقايد ناشي از هوش معنوي افراد ميباشد که ميتواننـد بـا اسـتفاده از هـوش معنـوي فعاليت ها و زندگي خود را در مسيري عميق و معنادار هدايت کنند و هم چنين بـا بـه کـارگيري الگوهـاي معنـوي و دينـي در زنـدگي روزمره موجب افزايش سازگاري و بهزيستي خود شوند، بنابراين شناخت نگـرش دانشـجويان نسـبت بـه پوشـش اسـلامي و عوامـل مرتبط ، در شکل گيري آن ضروري است ؛ لذا اين پژوهش با هدف بررسي هوش معنوي و نگرش به حجاب به ويژه در سنين مختلـف و با وضعيت تأهل متفاوت انجام شده است .
(علوي و حجتي، ١٣٨٦، حسين زاده و همکاران ، ١٣٩٧) نتيجه تحقيقات کرمانشاهيان و حسينيدوست نشان داد که نگرش و ذهنيت به 1 - Albert Bandura 2 Mishra, Togneri, Tripathi & Trikamji 18 حجاب در مجامع مختلف با متغييرهاي نوع دانشگاه ، پذيرش ارزش هاي ديني از سوي افراد و گروه همسالان ، به سن ، تحصيلات پـدر و مادر و رشته هاي تحصيلي ارتباط دارد.
49 Measuring and Comparing Attitudes toward Hijab and Spiritual Intelligence among Married and Single Students (Case Study: Fatemieh Higher Education Institute, Shiraz) 2 Ismail Kalantari1* – Fatemeh Taghadosi 1.