ملخص الجهاز:
مهدی کشاورز >ثبت در کتاب رکودرها «ناصر صفاریان»،دبیر دومین هفتهی فیلم مستند،اینچنین به توصیف این رویداد سینمای مستند پرداخت،«خلاف سال قبل که سالن بهسالن دنبال جایی بودیم برای نمایش و مبلغی برای برگزاری،امسال از همان نخست تصمیم به برگزرای در خانهی سینمابود و تکیه بر بودجهی آنجا؛پس چرخیدنمان کمتر بود و خیالمان آسودن ولی...
«فتح الله امیری»با اشاره به اینکه برای ساخت فیلم حیاتوحش ایلام بیش از 110 روز زمان صرف کرده و اغلب از بودجه و امکانات شخصی خود بهره برده اظهار داشت:«برای ضبط تصویر از برخی حیوانات این منطقه روزها و شبهای فراوانی صرف کردم؛چند شب بهطور مداوم سرپا ایستادم و سرانجام گرگی که دنبالش بودم زمانی آمد که زانوهای من دیگر توان ایستادن نداشتند.
«علی رضا قاسمخان»که پس از 2 سال تلاش روی فیلمش سرانجام آن را آماده کرده بود،با اشاره به اشیایی که در فیلم نواهای گمشده برای اولینبار به نمایش گذاشته شدهاند آنها را شامل قدیمیترین دورهی تاریخ تا دوران ساسانی معرفی کرد و افزود:«قصدم این بود که بگویم این اشیا چگونه میتوانند در شرایط امروز خود را به ما معرفی کنند.
«حسن نقاشی»،کارگردان مستند تیشتر،این فیلم را دربارهی یکی از اساطیر قدیمی ایران دانست و ضمن اشاره به این نکته که در تاریخ کهن از آن بهعنوان«الههی باران»نیز یادشده گفت:«این موضوع از دوران دانشجویی ذهن مرا به خود مشغول کرده بود که سرانجام در سال گذشته موفق شدم آن را بسازم».
«وحید موساییان»با اشاره به زمینه گستردهی تحقیقاتی که برای ساخت فیلم سرزمین گمشده فراهم شده بود گفت:«آدمهایی که این فیلم به آنها پرداخته آنقدر زیاد هستند که محدودیت زمانی فیلمهای مستند برای پرداختن به آنها کافی نیست».