خلاصة:
هدف از انجام این تحقیق، بررسی رابطه بین سواد دیجیتال و مدیریت دانش با توانمندسازی معلمان شهر دهدشت بود. تحقیق ازنظر ماهیت، توصیفی(غیرآزمایشی) از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل همه معلمان شهرستان کهگیلویه به تعداد 2200 در سال 1398 بود. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان(1970) انجام شد و تعداد 327 نفر از معلمان مقطع متوسطه اول شهر دهدشت بهعنوان نمونه آماری به روش تصادفی طبقه ای از معلمان مقطع متوسطه اول شهر دهدشت انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای استاندارد سواد دیجیتالی توحیدی اصل(1391)، مدیریت دانش نیومن و کنراد(1999) و اسپریتزر(1995) استفاده شد. داده ها با آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی تجزیه و تحلیل شدند. یافته نشان داد ضریب همبستگی بهدستآمده در سطح اطمینان(05/0p<) بین سواد دیجیتال و توانمندسازی (6/35%=r)، بین مدیریت دانش و توانمندسازی (2/54%=r) مثبت و معنادار بودند. نتایج تحلیل رگرسیونی نشان داد که مدل استفادهشده برای پیشبینی توانمندسازی معلمان شهر دهدشت معناداراست و این مدل توان تبیین رابطه بین متغیرها را دارد. متغیرهای مدیریت دانش و سواد دیجیتال، به ترتیب با ضرایب بتای 2/29% و 4/12%، توان پیشبینی توانمندسازی معلمان شهر ده دشت را داشتند. بر اساس ضریب بتا، به ازای یک واحد استاندارد افزایش خرده مقیاسهای یافتن اطلاعات و مدیریت اطلاعات و ارتباطات، دانشآفرینی، حفظ(جذب) دانش و انتقال دانش به ترتیب 21% ، و 5/48% ، 7/22% ، 6/57% و 3/61% واحد استاندارد باعث افزایش توانمندسازی معلمان شهر دهدشت میگردد. بر این اساس، نتیجهگیری میشود که برای توانمندسازی معلمان، توجه به مدیریت دانش(توانمندی و بهروز بودن مدیر) و ارتقای سواد دیجیتالی معلمان، ضروری است.
The purpose of this study was to investigate the relationship between digital literacy and knowledge management with empowerment of teachers in Dehdasht. The research was descriptive (non-experimental) in nature. The statistical population of the study included all teachers in Kohgiluyeh, 2200 in 1398. The sample size was based on Krejcie and Morgan (1970) table and 327 teachers of Kohgiluyeh city were selected as a statistical sample by simple random method. Data were used using standard digital literacy questionnaires by Tohidi Asl (2012), standard knowledge management questionnaire by Newman and Conrad (1999) and Spritzer empowerment questionnaire (1995). Findings showed that the correlation coefficient obtained at the level of confidence (p <0.05) between digital literacy and empowerment (r = 35.6), between knowledge management and empowerment (r = 54.2%) were positive and significant. The results of regression analysis showed that the model used to predict teacher empowerment of teachers in Dehdasht is significant and this model has the ability to explain the relationship between variables. The variables of knowledge management and digital literacy, with beta coefficients of 29.2% and 12.4%, respectively, were able to predict the empowerment of teachers in Dehdasht. Based on the beta coefficient, for one standard unit, increasing the subscales of information retrieval and information and communication management, knowledge creation, knowledge retention (absorption) and knowledge transfer, respectively 21%, and 48.5%, 22.7%, respectively. 57.6% and 61.3% of the standard unit increase the empowerment of teachers in Dehdasht. Based on this, it is concluded that in order to empower teachers, it is necessary to pay attention to knowledge management (ability and up-to-dateness of the principal) and to promote teachers' digital literacy.