خلاصة:
مرجعیت رسانهای موضوع با اهمیت در فعالیت رسانهای است بسیار از رسانه ها تلاش میکنند تا به این موقعیت دست یابند در بسیاری از رخدادها و فعالیت ها مخاطب در شرایطی به رسانه رجوع می کند که آن رسانه به عنوان مرجع برای او محسوب شود .مطالعه حاضر با تمرکز بر عوامل مرتبط با مرجعیت خبری رسانه های داخلی وخارجی از دیدگاه بهره برداران ومخاطبان خبر انجام شد. هدف شناخت این عوامل وابعاد موضوع برای کسب مرجعیت خبری ، به عنوان عاملی مهم در جایگاه سازی برای رسانه های داخلی درنزد مخاطبان بوده است. این امر با ترجیحات رسانه ای ، عوامل اعتماد زا ، عوامل اعتبار زا و استانداردهای نشر خبر به عنوان محورهای اصلی کار مورد ارزیابی قرار گرفت. در عین حال آسیبهای این امر که مانع دستیابی به مرجعیت خبری می شود نیز مطالعه شد وصحت این عوامل ومیزان اهمیت آنها در حصول مرجعیت خبری برای رسانه های داخلی بدست آمد. برای دستیابی به اهداف این پژوهش از روش پیمایشی با تکنیک پرسشنامه استفاده شد. جامعه آماری عامه مردم شهر تهران وروش نمونه گیری این پژوهش روش نمونه گیری تلفیقی وترکیبی با 2 تکنیک چند مرحله ای و اتفاقی بوده است. نتایج نشان داد که تا نتوان اعتماد از دست رفته مردم به رسانه های داخلی را اعاده کرد ؛ دستیابی به مرجعیت خبری برای رسانه های داخلی امری دشوار است.یافته ها نشان می دهد که پاسخگویان در حال حاضر بر این باورند که اخبار مثبت از رسانه های خارجی واخبار منفی از رسانه های داخلی بیشتر منتشر می شوند. این موضوع نشان می دهد که سابقه فعالیت رسانه های خارجی وتداوم آسیبهای موجود در مسیر عملکرد رسانه های داخلی زمینه ساز شکل گیری این باور بوده است.
Media authority is an important issue in the media activity. Many media try to achieve this position. In many events and activities, the audience refers to the media in a situation where that media is considered as a reference for them.The present study focused on factors related to the news authority of domestic and foreign media from the perspective of news users and audiences. The purpose of recognizing these factors and dimensions of the issue in order to gain news authority, as an important factor in creating a position for the local media near the audience. This was assessed with media preferences, credibility factors, credibility factors and news publishing standards as the main axes of work. At the same time, the disadvantages of this issue that prevent access to news authority were also studied and the accuracy of these factors and their importance in obtaining news authority for domestic media was obtained. To achieve the objectives of this study, a survey method with a questionnaire technique was used. The general statistical population of the people of Tehran and the sampling method of this research has been the combined sampling method with two multi-stage and random techniques. The results showed that if the lost trust of the people in the local media could not be restored; Achieving news authority is difficult for the domestic media. The findings show that respondents now believe that positive news from foreign media and negative news from domestic media are more widely published. This issue shows that the history of foreign media activity and the continuation of existing damage in the course of domestic media performance has been the basis for the formation of this belief.