خلاصة:
هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه رابطه ویژگی های شخصیتی دانش آموزان و میزان گرایش به مواد مخدر میباشد. جامعه آماری این پژوهش را شامل کلیه جوانان شهرستان خواف استکه از این بین ٥٠ نفر به صورت تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه نهایی انتخاب شدند و پرسشنامه های نگرش نسبت به اعتیاد و مواد مخدر و فرم کوتاه پرسشنامه شخصیتی دانش آموزان NEO در بین آنها توزیع گردید. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون همبستگی صورت گرفته است . یافته های پژوهش نشان داد بین روان رنجوری، برون گرایی با گرایش به مواد مخدر رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد اما بین توافق گرایی و با وجدان بودن رابطه غیر مستقیم و گرایش به مواد مخدر وجود دارد طور کلی براساس نتایج مطالعه حاضر ویژگی های شخصیتی دانش آموزان از جمله عوامل سبب شناختی مهم در روی آوردن دانشجویان به اعتیاد به شمار می روند و از آنجایی که صفات شخصیتی دانش آموزان دیرپا و بادوام بوده و ریشه در دوران کودکی دارند، باید مداخلات پیشگیری از اعتیاد را در این دوران و در کانون خانواده بنیان نهاد
ملخص الجهاز:
يافته هاي پژوهش نشان داد بين روان رنجوري، برون گرايي با گرايش به مواد مخدر رابطه مستقيم و معناداري وجود دارد اما بين توافق گرايي و با وجدان بودن رابطه غير مستقيم و گرايش به مواد مخدر وجود دارد طور کلي براساس نتايج مطالعه حاضر ويژگي هاي شخصيتي دانش آموزان از جمله عوامل سبب شناختي مهم در روي آوردن دانشجويان به اعتياد به شمار مي روند و از آنجايي که صفات شخصيتي دانش آموزان ديرپا و بادوام بوده و ريشه در دوران کودکي دارند، بايد مداخلات پيشگيري از اعتياد را در اين دوران و در کانون خانواده بنيان نهاد .
يافته هاي صادق باران اولادي، غلي نويديان ، ذبيح الله کاوه نارساني (١٣٩٢) در پژوهشي با عنوان بررسي رابطه اعتياد پذيري با ويژگي هاي شخصيت ، هم نوايي و جنسيت نشان مي دهد که : اعتياد پذيري با ويژگي هاي شخصيتي دانش آموزان روان رنجوري رابطه مثبت و معني دار و با ويژگي باوجدان بودن و توافق گرايي رابطه منفي معني دار وجود دارد.
يافته هاي اين پژوهش نشان داد که بين مؤلفه هاي شخصيتي دانش آموزان روان رنجور خويي، برون گرايي، باز بودن ، توافق گرايي و باوجدان بودن با گرايش به اعتياد رابطه معناداري وجود دارد.
يافته هاي پژوهش اولادي و همکاران (١٣٩٢) نشان مي دهد که بين ويژگي هاي شخصيت روان رنجوري و برون گرايي با گرايش به اعتياد رابطه مثبت و معني دار وجود دارد و با ويژگي هاي شخصيتي دانش آموزان باوجداني بون و توافق گرايي رابطه منفي و معني دار است .