ملخص الجهاز:
براي بررسي اين فرضيه از رگرسيون خطي چند متغيره استفاده شده است که نتايج رگرسيون چند متغيره نشان داد که نمره مجذور آر تطبيق يافته برابربا ٠/١٢ شده است که اين به اين معناست که متغيرهاي تنظيم شناختي هيجاني و عزت نفس باهم ١٢ درصد واريانس (تغييرات )، متغير سازگاري اجتماعي را پيش بيني کرده است و مي توان نتيجه گرفت که بين متغيرهاي تنظيم شناختي هيجان مثبت و منفي و عزت نفس با سازگاري اجتماعي رابطه وجود دارد.
يکي از تبيين هاي که در مورد رابطه بين عزت نفس و تنظيم شناختي هيجان با سازگاري اجتماعي بحث تاب آوري و احساس مهارگري بيشتر در افراد ميباشد.
اين باور عملکرد دانش آموزان را افزايش ميدهد و احتمال موفقيت و بهزيستي او را افزايش ميدهد، در نتيجه مي توان گفت که وجود مهارت هاي حل مساله و استفاده از راهبردهاي مثبت تنظيم هيجان و عزت نفس ميتواند به صورت مستقيم بر تاب آوري تأثير داشته باشد و همين خود باعث افزايش سازگاري اجتماعي شود.
براي بررسي اين فرضيه از همبستگي پيرسون و رگرسيون خطي ساده (دومتغيره ) استفاده شده است که نتايج همبستگي پيرسون نشان داد که بين تنظيم شناختي هيجان مثبت و سازگاري اجتماعي ٠/١٤٥ رابطه وجود دارد که در سطح ٠/٠١ معنيدار ميباشد.
براي بررسي فرضيه فوق از همبستگي پيرسون و رگرسيون خطي ساده (دومتغيره ) استفاده شده است که نتايج داد که بين عزت نفس و سازگاري اجتماعي ٠/٠٩٤ رابطه وجود دارد که در سطح ٠/٠٥ معنيدار ميباشد.